Over de intelligente, datagedreven organisatie™

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Auteur van De intelligente, datagedreven organisatie
Inhoudsopgave

Het I/O-concept bevordert slimmer werken met data. Je geniet als organisatie dan automatisch meer competitieve voordelen. Je klanten en medewerkers zijn tevredener. En je realiseert ook nog eens een gezonde financiële bedrijfsvoering. Kortom: het mes snijdt aan meerdere kanten. Het I/O-concept biedt jou een boeiend inzicht in een toepassing van Business Intelligence en data science die wél tot resultaten leidt. Je leert hoe je beter kunt anticiperen op externe gebeurtenissen en hoe je je interne bedrijfsprocessen het beste kunt stroomlijnen en beter voorspelbaar kan maken. In 12 stappen groei je zo door naar een intelligente, datagedreven organisatie waar data analyse de kern gaat vormen voor continu verbeteren en innovatie.

Scoren met De intelligente, datagedreven organisatie

Managers en bestuurders die het I/O-concept toepassen, creëren en vergroten hun scoringskansen. Zij bereiken niet alleen sneller de gewenste resultaten. Zij maken ook van hun organisatie een lerende organisatie. De intelligente organisatie is een unieke formule. Fun makes it run. Het geheim? De intelligente, datagedreven organisatie is sensitief, slim en snel. Ze combineert een goede data-infrastructuur met continu verbeteren en innovatie. Lees meer in ons managementboek ‘De intelligente, datagedreven organisatie’.

Hoe kom je tot een datagedreven organisatie?

De intelligente organisatie is een datagedreven, lerende organisatie. Slimme inzichten laten je sneller leren. Sneller dan gisteren en eerder dan je concurrent. Je leert niet alleen de organisatie beter begrijpen. Je gaat ook sneller de juiste beslissingen nemen. Fraai vormgegeven dashboards en relevante KPI’s geven jou en je team elke dag de actuele scores door. Zo kun je je concentreren op de belangrijkste aandachtsgebieden van jouw bedrijf. Maar ook het raadplegen en monitoren van externe databronnen, het visualiseren van voorspellende KPI’s en machine learning behoren tot de mogelijkheden.

3 krachtige basisprincipes

Analysetools bieden je verdieping en een uitleg. Indicatoren en waardevolle inzichten zetten je niet alleen aan tot actie. Ook ga je werken aan het continu verbeteren van processen. En het vergroten van de flexibiliteit van je organisatie. Het concept bestaat uit 3 krachtige principes:

  1. Wees sensitief: focus op de juiste indicatoren en inzichten (in- en extern)
  2. Opereer slim & krachtig: verwerk data tot relevante informatie en diepgaande kennis
  3. Reageer snel & adaptief: neem sneller de juiste beslissingen en wordt wendbaarder

Neem beslissingen aan de lopende band

De intelligente organisatie neemt beslissingen aan de lopende bandEen traditionele organisatie neemt af en toe een beslissing. De intelligente, datagedreven organisatie doet dat aan de lopende band. Op alle niveaus en zelfs ook over de grenzen van de organisatie heen. Van af en toe een grote beslissing nemen ga je naar heel veel microbeslissingen. Klanten en leveranciers worden onderdeel van het proces. Je kunt je reactietijd als organisatie misschien dan wel halveren. Hierdoor ben je sneller dan anderen want je beschikt eerder over betere data en de juiste inzichten. En je kunt klanten en leveranciers laat meesturen. BI vergroot zo het adaptieve vermogen van jouw bedrijf.

Van af en toe een grote beslissing nemen ga je naar heel veel microbeslissingen

Wat is eigenlijk het adaptieve vermogen van een organisatie? Deze competentie geeft weer hoe snel je kan reageren op nieuwe omstandigheden. Heeft jouw organisatie altijd snel het juiste antwoord klaar? Bijvoorbeeld wanneer een agressieve concurrent plotseling de markt betreedt? Of wanneer de overheid regels aanscherpt of juist versoepelt. Of word jouw directie voortdurend overvallen?

Het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie' Afbeelding van Het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'De intelligente, datagedreven organisatie biedt een wenkend perspectief voor iedereen die zich wil laten leiden door data. Dit unieke handboek introduceert Business Intelligence, kunstmatige intelligentie, big data analytics, machine learning en Data Science op een begrijpelijke manier en verbindt deze concepten moeiteloos met elkaar. Onlangs is het boek door managementboek.nl uitgeroepen tot bestseller en er zijn al meer dan 25.000 exemplaren van verkocht. Maak jouw organisatie in 10 stappen datagedreven.Bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie'

De drie-eenheid van de I/O

Drie krachtige principes van de intelligente organisatieOrganisaties kun je vergelijken met levende organismen. Net zoals mensen beschikken ze dan over zintuigen, een (organisatie)brein en ledematen. Gezamenlijk vormen ze een drie-eenheid. De analogie met het menselijk lichaam dringt zich op:

  • SENSOREN: dit zijn de zintuigen van de organisatie. Zij registreren signalen en verzamelen data.
  • PROCESSOREN: deze vormen het brein van de organisatie. Zij verwerken data tot informatie en kennis.
  • EFFECTOREN: dit zijn de organen van de organisatie die reageren op reflexen. Vertaald naar de organisatiecontext zijn het flexibele, autonome en marktgerichte teams die snel, adequaat en met passie reageren.

De drie belangrijkste principes van de intelligente, datagedreven organisatie:

Principe 1: Sensitieve stakeholders

Verandering is tegenwoordig de enige constante en onzekerheid de enige zekerheid. Jouw organisatie dient zich daar optimaal op in te stellen: maak je business sensitiever en slagvaardiger. Waarom? Omdat de veranderingen in een steeds hoger tempo optreden. In een intelligente, datagedreven organisatie verhoog je dan de autonomie van je medewerkers. Daarnaast stimuleer je het interne ondernemerschap. En je gaat nauwer samenwerken met je zakenpartners en andere stakeholders. Je mensen hebben dan wel (veel) relevante data en diepgaande kennis nodig. Die moet je beschikbaar stellen voor iedereen, ook waar relevant voor je leveranciers en klanten. Teams moeten zelf signalen snel kunnen detecteren en hierop inspelen. Zo kunnen ze goed de belangen dienen van jouw organisatie.

Ook het management mag niet stilzitten. Weten zij wel wat er speelt in de omgeving? En bij de naaste concurrentie, in de maatschappij en in de organisatie zelf? Stuurt het management consequent op echte KPI’s? En op de kritieke succesfactoren die aan een goede score bijdragen? Jij en je management moeten ook de vertaalslag kunnen maken: van strategie naar KPI. En weten welke informatie relevant is. Focus je daarom op onvervalste KPI’s en waardevolle inzichten.

Video: wat maakt jouw organisatie echt intelligent?

Recent heeft Passionned Group een animatiefilmpje laten maken om helder te maken wat een intelligente, datagedreven organisatie is. Bekijk het resultaat hieronder en ontdek in 1 minuut de voordelen van een intelligente organisatie (inclusief succesfactoren). Wij helpen je graag die te realiseren.

Principe 2: Strategische capaciteiten

Tegenwoordig gaat een strategie niet lang mee. De databerg groeit enorm en de dynamiek neemt toe. Er is amper capaciteit en tijd om goed na te denken. Een langetermijnstrategie beslaat nu hooguit 6 tot 18 maanden. Verder vooruitkijken lukt vaak niet. De maatschappij, geopolitiek, economie en samenleving zijn te onvoorspelbaar geworden. Daarnaast nemen afhankelijkheden in de organisatie alleen maar toe. Een plan tijdig omzetten in actie vormt een grote uitdaging.

Je moet als organisatie daarom investeren in je analytische capaciteit. Hoe groot is die in jouw organisatie? En hoe diep gaat deze? Analyseren jouw managers en teams de data consequent? Kunnen ze data uit allerlei bronnen makkelijk combineren? En reflecteren ze op alles wat ze in de data tegenkomen? Maken ze daarbij ook een grondige synthese op de inzichten die ontstaan? Weet het management welke inzichten helpen om de prestaties omhoog te stuwen?

Een intelligente, datagedreven organisatie weet welke Business Intelligence instrumenten en toepassingen er zijn. Ze zijn bovendien op de hoogte van de belangrijkste voor- en nadelen. Relevante instrumenten en concepten die je moet kunnen doorgronden zijn: het datawarehouse, rapporten, dashboards, big data, analyses, datamining, forecasting en scenarioplanning. Deze helpen je om data te verwerken tot relevante informatie en diepgaande kennis. Ze vormen het brein van de intelligente, datagedreven organisatie.
Het artikel 'Wat domme organisaties ons kunnen leren' Afbeelding van Het artikel 'Wat domme organisaties ons kunnen leren'De idee dat domme organisaties precies het tegenovergestelde doen als slimme organisaties ligt voor de hand. Niets is minder waar: ze zijn totaal onverschillig, onverantwoordelijk, reactief, vreselijk kortzichtig, nalatig en ineffectief. De consumentenbond in Engeland deed er onderzoek naar. Wat kunnen wij leren van domme organisaties?het artikel 'Wat domme organisaties ons kunnen leren'

Principe 3: Adaptieve structuren

Is de organisatie wendbaar? Neemt ze snel beslissingen? Reageert ze op tijd en adequaat op veranderingen in de markt? Kan zij in een rap tempo nieuwe producten en diensten ontwikkelen? En deze ook nog vlekkeloos leveren?

Er verandert veel in een intelligente, datagedreven organisatie. Grenzen vervagen en overbodige managementlagen verdwijnen. En er komt diepe integratie met je klanten en leveranciers. Dat kan door met BI informatie en kennis bij de juiste persoon neer te leggen. Dat is niet per se een medewerker. Transparantie is het credo van dit moment. Vaste, niet-flexibele structuren zijn uit. De hiërarchie zal steeds minder macht en gezag uitstralen. De grenzen van de organisatie vervagen.

Blijf je sturen van boven, dan ben je standaard te laat

Een nieuwe vorm van organiseren dient zich aan. Een succesvolle, datagedreven organisatie heeft nauwelijks meer middle managers in dienst. De organisatie zal afplatten. Managers stoppen met “de baas spelen”. Ze stellen zich nu op als coaches. BI en AI zorgen dat informatie ook laag in de organisatie beschikbaar komt. Dan moet je wel nieuwe bevoegdheden inregelen. En werken aan analytische vaardigheden en een bijbehorende cultuur. Besluiten neem je dan met je team. Dat is goed voor het adaptieve vermogen.

Blijf je sturen van boven, dan ben je standaard te laat. Veranderingen volgen elkaar in een steeds hoger tempo op. En strategische plannen sijpelen doorgaans vrij moeizaam door tot de teams. Ook zorgt een top-down aanpak voor vertroebeling van plannen. Eenmaal neergedaald op de werkvloer zijn ze niet meer scherp. En ze missen de passie. Twee redenen waarom je niet meer topdown zou moeten willen sturen. Je moet juist zorgen voor ingebouwde flexibiliteit. Zodat je organisatie de kansen kan pakken als die zich voordoen.

De contouren van de intelligente, datagedreven organisatie

Samenvattend: je hebt autonome, ondernemende en omgevingsgevoelige medewerkers en stakeholders nodig. Zij maken je organisatie sensitief. Verder werk je met korte lijnen naar de klant. En je zorgt voor voldoende analytische capaciteit. Tot slot: flexibele structuren maken je adaptief. Deze drie zaken vormen de contouren van de intelligente, datagedreven organisatie. Dat vereist een goede integratie van systemen en een zeer open, datagedreven cultuur. Teams delen proactief informatie en kennis. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de resultaten.

Meer weten over de intelligente, datagedreven organisatie?

Je kent nu de drie basisprincipes. Goed gerichte sensoren, betrouwbare processoren en slagvaardige effectoren vormen een onlosmakelijke drie-eenheid. Nieuwsgierig geworden naar deze drie-eenheid en wil je ook bouwen aan een intelligente, datagedreven organisatie? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak met een van onze consultants of managers.

Bestel de 8e druk

Onze datagedreven consultants & managers

» Bekijk alle experts

Bekijk het handboek Artificial Intelligence

Productafbeelding van het handboek Artificial Intelligence