Vier auto's verkopen in 20 uur tijd met geoliede BI

Foto Thomas Abramse MSc
Auteur: Thomas Abramse MSc
Associate Partner Data Analyse
Inhoudsopgave

Na jaren van forse groei wordt een autoimporteur in de provincie Friesland geconfronteerd met een tegenvallende omzet. Na een grondige analyse van de organisatie, de gewenste functionaliteiten en de gebruikerswensen wordt een advies uitgebracht om een Enterprise Portal te implementeren en tegelijkertijd gebruik te maken van datamining technieken. De Enterprise Portal moet er voor zorgen dat allerlei systemen naadloos op elkaar aansluiten vanuit het perspectief van de gebruiker en de workflow. Dit moet leiden tot een veel snellere afhandeling van dossiers en kortere doorlooptijden in het verkoopproces. Na maanden hard werken resulteert dat in de volgende showcase.

Verkopen vallen lager uit

Een marketingmedewerkster van een autoimporteur van bekende automerken ziet op het dashboard dat de verkopen van auto’s in de provincie Friesland veel lager uitvallen dan gebudgetteerd. Zij schakelt over naar de interactieve analyse mode en analyseert verder per postcodegebied en per type huishouden. Ze ziet vooral lagere verkoopcijfers bij de tweepersoonshuishoudens in landelijke gebieden. Via de chat overlegt ze met de verantwoordelijke dealer in de regio, om te verifiëren of de dealer hier vanaf weet en of hij weet hoe dat komt. Hij heeft er geen verklaring voor.

Datamining: welke mensen hebben interesse

Intussen geeft zij de datamining component van het Enterprise Portal de opdracht om uit te zoeken welke kenmerken van personen bepalend zijn voor de interesse van hun net nieuw op de markt gebrachte hybride SUV. De resultaten van de interactieve analyse en het data mining proces voegt ze dan met een ad hoc query samen en houdt een verzameling van honderdvijftig personen over.

Persoonlijke controle

De dealer pakt via het Enterprise Portal de resultaten van de marketingmedewerkster op en loopt ter controle nog even de verzameling door, en haalt daar twee personen uit die hij persoonlijk kent en waarvan hij weet dat die voorlopig geen auto gaan kopen. Vervolgens schakelt hij over naar de tekstverwerker om die personen een brief te sturen met een uitnodiging voor een proefrit en een interessante aanbieding.

Direct mailing en reclamespotje

De persoonsgegevens worden in de tekstverwerker automatisch samengevoegd met de brief en automatisch wordt deze actie bij desbetreffende personen in het CRM systeem geregistreerd. Ter ondersteuning van de direct mailing laat de marketingmedewerkster een reclamespotje ontwerpen om te laten uitzenden via Omroep Fryslân.

Evaluatie van de resultaten

Na enkele weken evalueren de marketingmedewerkster en de dealer de resultaten. Er zijn in totaal tien proefritten aangevraagd, daarna bleken vier mensen tot aanschaf bereid.

Vier auto’s verkopen in 20 uur tijd

Dit resultaat lijkt niet zo heel erg groot. Maar als we kijken hoeveel tijd zowel de dealer als de marketingmedewerkster hieraan besteed hebben dan krijgen we een heel ander beeld. De marketingmedewerkster besteedde hieraan in totaal slechts enkele uren en de dealer inclusief proefritten en het klaarmaken van de bestelling van de auto’s ruim veertien uur. In een kleine twintig uur tijd – verspreid over enkele weken – verkochten zij vier nieuwe auto’s met een waarde van € 162.500.

De rol van metadata

Dat deze informatie-actie-cyclus zo snel kon worden doorlopen, was onder meer te danken aan het feit dat achter de schermen van het portal alle onderdelen met behulp van metadata aan elkaar waren gekoppeld. Men moet zich realiseren dat techniek hier weliswaar een belangrijke ‘enabler’ is voor het snel kunnen doorlopen van de Deming cirkel, maar dat aan de basis van een intelligente, datagedreven organisatie alerte, ondernemende en competente medewerkers liggen, die wisten hoe zij moesten reageren op de gegevens en informatie die zij aangeleverd kregen.

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je ook een Best Practice organisatie worden? Neem contact met ons op of schrijf je in voor de Dutch BI & Data Science Award 2023, een prestigieuze prijs voor de slimste organisatie van Nederland.

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met BI & datagedreven werken in de automotive of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
20
jaar ervaring