Zoho CRM & Klantinteractie

Foto Daan van Beek MSc
Auteur: Daan van Beek MSc
Managing Director
Inhoudsopgave

In dit focusartikel tonen we een samenvatting van ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek naar de CRM-leverancier Zoho en zijn productenpakket (zoals Zoho Creator, Zoho CRM Plus en Zoho Marketing Automation). Zoho CRM & Klantinteractie komt in ons CRM-onderzoek als beste uit de bus. Zoho is in een vergelijking op de verschillende BI-onderdelen van het productportfolio het meest sterk in automatiseringsplatform en komt het minst sterk uit de bus wat betreft datakwaliteit. Dit hebben we objectief kunnen vaststellen. De belangrijkste voor- en nadelen van Zoho CRM, binnen de context van CRM & Klantinteractie, hebben we per onderwerp (customer relationship management en klantenservicebeheer) voor je klaargezet. Ook benoemen we de onderscheidende kenmerken van de meest populaire producten zoals Zoho Creator, Zoho CRM Plus en Zoho Marketing Automation et cetera.

Hoe scoort Zoho CRM & Klantinteractie op diverse onderdelen?

In onze studie keken we ook naar de verschillende producten van Zoho software. Daarbij zijn meer dan 180 criteria gebruikt. De studie is uitgevoerd vanuit een 100% onafhankelijke houding (we zijn niet gebonden aan enige leverancier) en onze jarenlange ervaring in de CRM-markt. De hieronder getoonde scorekaart illustreert de sterke en minder sterke kanten van Zoho CRM in vergelijking met de belangrijkste concurrenten.

Score van Zoho CRM software.
Figuur 1: Scorekaart van de BI-aanbieder Zoho. Je kunt maximaal 100% in de wacht slepen. Bron: de CRM & Klantinteractie Guide 2024. Wil je verdieping en meer informatie over ons onderzoek? Klik hier om deze kopersgids te downloaden.

De Zoho-analyse is gerealiseerd door veel openbare big data te verzamelen en die vervolgens nauwgezet te analyseren. Meer dan 394 documenten zijn de afgelopen tijd van deze softwareleverancier gescand. Bij deze analyse hebben zowel algoritmes als de kritische blik van een senior expert op het terrein van CRM & Klantinteractie een doorslaggevende rol gespeeld bij het uitvoeren van de validatie.Zoho in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024 Afbeelding van Zoho in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024In onze 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie Guide hebben we alle ins en outs van Zoho voor je verzameld. Je krijgt toegang tot honderden (kortere) trainingen, tech talks, colleges, demo’s, tutorials, enzovoorts en beschikt altijd over het laatste CRM-nieuws. Daarnaast begeleidt deze gids jouw in het versterken van je kennis over CRM & Klantinteractie.bekijk de CRM & Klantinteractie Guide™

Zoho en het complete CRM & Klantinteractie productportfolio

De softwareonderneming Zoho voert (minimaal) 5 producten in de sfeer van CRM & Klantinteractie. Op volgorde van relevantie rangschikken en beschrijven we de producten hieronder:

Wat is Zoho CRM?

Andere namen waaronder dit CRM-softwareproduct bekend staat: Zoho Customer Relationship Management

In dit deel beschrijven we Zoho CRM, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Deze productgroep bestaat uit Zoho Creator, Zoho CRM Plus, Zoho Marketing Automation en Zoho Survey. Dit product / deze groep producten kenmerkt zich onder andere door de volgende features:

  • accountbeheer
  • authenticatie
  • bekijk deals
  • contactbeheer
  • helpdesk
  • kleine bedrijven
  • opportunity management
  • verkoopactiviteitenlog
  • verkooppijplijn
  • workflow automatisering

Wil je alles weten over alle functionaliteiten (100+) van Zoho CRM? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Tekort aan capaciteit en wil je een Zoho CRM consultant inhuren?

Wil je een interim Zoho CRM consultant inhuren die je een vliegende start kan bezorgen en een CRM-toepassing succesvol kan implementeren? Onze specialisten zijn je graag van dienst. Zoho CRM ontwikkelaars in dienst nemen is soms overbodig en kostbaar. Laat hier een bericht achter en we onderzoeken voor jou de businesskansen.

Screenshot van Zoho CRM software.
Afbeelding van Zoho CRM tools.
Schema van Zoho CRM.
Figuur 2, 3 en 4: Bovenstaande afbeeldingen illustreren de functionaliteit van Zoho CRM. Klik op de afbeelding om die te vergroten. Credits: Zoho & partners.

Wat is Zoho Creator?

In dit deel beschrijven we de belangrijkste features van Zoho Creator, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Zoho Creator kenmerkt zich onder andere door de volgende functionaliteiten:

  • accountbeheer
  • customer relationship management
  • e-mailmarketing
  • helpdesk
  • low-code
  • mobiele app
  • rapportage
  • workflow automatisering

Wil je alles weten over alle karakteristieken (100+) van Zoho Creator? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Zoho Creator software.
Afbeelding van Zoho Creator tools.
Schema van Zoho Creator.
Figuur 5, 6 en 7: Bovenstaande figuren laten de werking zien van Zoho Creator. Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Credits: Zoho & partners.

Wat is Zoho CRM Plus?

Onder deze kop geven we een beschrijving van Zoho CRM Plus, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Zoho CRM Plus kenmerkt zich onder andere door de volgende features:

  • accountbeheer
  • contactbeheer
  • deals sluiten
  • e-mailcampaignes
  • e-mailclients
  • klantenservice
  • klantreizen
  • verkoopautomatisering
  • workflow automatisering

Ben je benieuwd naar alle features (100+) van Zoho CRM Plus? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Zoho CRM Plus software.
Afbeelding van Zoho CRM Plus tools.
Schema van Zoho CRM Plus.
Figuur 8, 9 en 10: Verschillende afbeeldingen tonen de werking van Zoho CRM Plus. Klik op een afbeelding om die te vergroten. Credits: Zoho & partners.

Wat is Zoho Marketing Automation?

In deze paragraaf beschrijven we de belangrijkste features van Zoho Marketing Automation, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De Zoho Marketing Automation-software kenmerkt zich onder andere door de volgende functionaliteiten:

  • accountbeheer
  • automatiseringsplatform
  • campagnemanagement
  • e-mailmarketing
  • leadgeneratie
  • marketingautomatisering
  • marketingautomatiseringplatform

Ben je benieuwd naar alle functionaliteiten (100+) van Zoho Marketing Automation? Open dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Zoho Marketing Automation software.
Afbeelding van Zoho Marketing Automation tools.
Schema van Zoho Marketing Automation.
Figuur 11, 12 en 13: Bovenstaande figuren laten de werking zien van Zoho Marketing Automation. Klik op de afbeelding om die groter te maken. Credits: Zoho & partners.

Wat is Zoho Survey?

Onder deze kop portretteren we Zoho Survey, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Het product Zoho Survey kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:

  • accountbeheer
  • mobiele app
  • search

Ben je benieuwd naar alle features (100+) van Zoho Survey? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.

Screenshot van Zoho Survey software.
Afbeelding van Zoho Survey tools.
Schema van Zoho Survey.
Figuur 14, 15 en 16: Diverse figuren laten de werking zien van Zoho Survey. Klik op een afbeelding om deze te vergroten. Credits: Zoho & partners.

Recente innovaties van Zoho CRM-tools en de versiehistorie

Over de tijd heen zien we bij Zoho een stabiele lijn wat betreft CRM & Klantinteractie-functionaliteit en de ondersteuning voor diverse platforms en databronnen. De laatst toegevoegde ‘snufjes’ liggen op het terrein van automatiseringsplatform > alles-in-één marketingautomatisering, verkoopmanagement > verkoopworkflows en customer relationship management > sociale media-integratie.

Van Zoho CRM & Klantinteractie hebben we de laatste versies bekeken van het productenpakket. Hieronder kun je de respectievelijke versienummers bekijken van alle leverbare CRM & Klantinteractie-producten van Zoho:

  • Zoho Creator: 2024 2023
  • Zoho CRM Plus: 2024 2023
  • Zoho Marketing Automation: Juli 2024 2024 2023 2.0 1.0

Achter elk product noteren we de versienummers, de meest recente versies staan vooraan.

Wat zijn de licentiekosten van Zoho Creator, Zoho CRM Plus en Zoho Marketing Automation?

Het is lastig om precies te bepalen wat een licentie van Zoho Creator, Zoho CRM Plus en Zoho Marketing Automation kost omdat dit afhankelijk is van het land, het aantal gebruikers (of het aantal CPU’s bij server software), de connectoren naar databronnen en op welke moment in het jaar je een offerte aanvraagt. En voor het einde van een fiscaal kwartaal van Zoho kun je mogelijk een behoorlijke korting tegemoet zien. Bovendien is het verstandig om de software in de cloud te draaien. Vaak betaal je dan alleen voor wat je aan resources verbruikt. De aanschafkosten van Zoho Creator, Zoho CRM Plus en Zoho Marketing Automation zijn misschien niet de meest belangrijke kosten, maar de kosten voor onderhoud en support drukken wel jaarlijks op je begroting.

Wat maakt Zoho CRM & Klantinteractie innovatief

In onze studie zien we dat Zoho op het terrein van CRM & Klantinteractie software een aantal specifieke eigenschappen kent die het waard zijn om mee te wegen bij een toolselectie. Dit maakt Zoho CRM min of meer uniek: verkoopactiviteitenlog, alles-in-één marketingautomatisering, verkoopworkflows, aanpasbare lay-outs en scheduling tasks.

De voor- en nadelen van Zoho CRM

Tag cloud van Zoho CRM tools.Figuur 17: Word cloud van de plus- en minpunten van Zoho CRM & Klantinteractie

Hieronder benoemen we alle voor- en nadelen van Zoho CRM & Klantinteractie, Zoho Creator, Zoho CRM Plus en Zoho Marketing Automation, et cetera. Er is sprake van dynamiek, want: Zoho kan momenteel werken aan het ontwikkelen van nieuwe features (zoals ondersteuning voor infrastructuur en opportunity-analyse).

Jouw mening telt

Geef hier je ervaring door over Zoho CRM & Klantinteractie. Je observaties kunnen dan meegewogen gaan worden en bijdragen aan een betere, evenwichtige beoordeling van Zoho CRM.

1. Zoho Automatiseringsplatform

100%

Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Automatiseringsplatform’ (Zoho komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider). Het bedrijf scoort op dit onderwerp 100%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: marketingautomatisering, verkoopautomatisering en procesautomatisering. We hebben daarbij het volgende product geanalyseerd: Zoho Marketing Automation. In totaal onderzochten we 28 features binnen deze discipline. Ben je van plan om je verder te specialiseren in het onderwerp Automatiseringsplatform? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

2. Zoho Campagnemanagement

100%

Zoho scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie uitstekend op het onderdeel ‘Campagnemanagement’ (Zoho komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider) met een score van 100%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: e-mailmarketing en e-mailcampaignes. In totaal onderzochten we 25 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Campagnemanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024. Of zoek de verdieping in de volgende content:

    3. Zoho Infrastructuur

    100%

    Het bedrijf doet het in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderdeel ‘Infrastructuur’ (Zoho komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider), gegeven dat ze hierop 100% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: on-premises, e-mailintegratie en documentbeheer. In totaal onderzochten we 56 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Infrastructuur? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

    4. Zoho Leadmanagement

    100%

    Het bedrijf scoort in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek uitstekend op het onderdeel ‘Leadmanagement’ (Zoho komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider) met een score van 100%. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: leads beheren en leads importeren. In totaal onderzochten we 12 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Leadmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide. Of zoek de verdieping in de volgende content:

      5. Zoho Verkoopmanagement

      100%

      Het bedrijf scoort in ons onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Verkoopmanagement’ (Zoho komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider). Het bedrijf scoort op dit onderwerp 100%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: e-commerce, opportunity management, klantreizen en klantloyaliteitsmanagement. In totaal onderzochten we 51 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Verkoopmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.

      6. Zoho Task Management

      100%

      Zoho scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie uitstekend op het thema ‘Task Management’ (Zoho komt in ons onderzoek op dit onderdeel naar voren als de absolute marktleider) met een score van 100%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: automate routine tasks, automate tasks, complete tasks en automated task. In totaal onderzochten we 13 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Task Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide. Of zoek de verdieping in de volgende content:

      7. Zoho Klantgegevens

      96%

      De leverancier Zoho doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Klantgegevens’, gegeven dat ze hierop 96% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: aangepast velden en afspraak. In totaal onderzochten we 45 features binnen deze discipline. Ben je enthousiast over het onderwerp Klantgegevens? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.

      8. Zoho Customer Relationship Management

      96%

      Zoho scoort in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Customer Relationship Management’ met een score van 96%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: klantinteracties, zelfbedieningsportaal, sociale CRM en aangepaste activiteiten. In totaal onderzochten we 25 criteria binnen deze sectie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Customer Relationship Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024. Of zoek de verdieping in de volgende content:

      9. Zoho Rapportage

      93%

      Zoho doet het in ons onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Rapportage’, gegeven dat ze hierop 93% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: verkoopdashboards, bounce rates, rapportage dashboards en aangepast rapportage. In totaal onderzochten we 11 criteria in deze categorie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Rapportage? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.

      10. Zoho Klantenservicebeheer

      90%

      Zoho doet het in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek uitstekend op het onderdeel ‘Klantenservicebeheer’ met een score van 90%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: klantenservice en casemanagement. In totaal onderzochten we 9 criteria in deze categorie. Wil je de diepte in met het onderwerp Klantenservicebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024. Of zoek de verdieping in de volgende content:

        11. Zoho Datakwaliteit

        80%

        Het bedrijf doet het in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Datakwaliteit’, gegeven dat ze hierop 80% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: dubbele records samenvoegen, gegevensopschoning en duplicate search. In totaal onderzochten we 16 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Datakwaliteit? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids.

        Meer weten? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024

        In welke branches is Zoho CRM & Klantinteractie het meest actief?

        In ons actuele CRM & Klantinteractie-onderzoek hebben we ook gekeken in welke branches een leverancier een trackrecord heeft. Dit zijn de branches waar Zoho de grootste footprint heeft: automotive, bankieren, onderwijs, onderwijsinstellingen, overheden, healthcare, hospitality, insurance, manufacturing, vastgoed, restaurant, retail, telecom en universities.

        Zoho software wordt het meest gebruikt door…

        De CRM & Klantinteractie-software van Zoho wordt het vaakst genoemd in combinatie met de volgende functies: accountmanagers, klantenservicemedewerkers, marketingteams, verkoopvertegenwoordigers en ondersteuningsagenten.

        Huur een Zoho ontwikkelaar in

        Opleidingen en trainingen Zoho CRM & Klantinteractie

        De docenten van Passionned Group geven diverse opleidingen en cursussen op het gebied van CRM & Klantinteractie maar kunnen ook specifieke Zoho trainingen verzorgen, bijvoorbeeld als incompany. Bijvoorbeeld kun je denken aan de volgende software: Zoho Creator, Zoho CRM Plus en Zoho Marketing Automation. We maken je natuurlijk ook helemaal vertrouwd met het gedachtegoed van de intelligente, datagedreven organisatie.

        Eindoordeel: Zoho CRM scoort uitstekend

        Zoho heeft een compact productportfolio waarmee het uitstekend scoort in ons CRM & Klantinteractie-onderzoek. Zoho CRM & Klantinteractie innoveert (bij benadering) met een gemiddeld tempo van minder dan 5 features per jaar, is (vooralsnog) actief in heel veel verschillende sectoren en heeft zich het best ontwikkeld in automatiseringsplatform.

        Over Passionned Group

        logo van Passionned Group, de Zoho CRM & Klantinteractie specialistPassionned Group is gespecialiseerd in 100% onafhankelijk CRM & Klantinteractie advies en de implementatie van CRM & Klantinteractie oplossingen. Onze gedreven en bevlogen consultants helpen grote en kleine overheden en bedrijven verder te gaan als intelligente, datagedreven organisatie.

        Neem contact met ons op

        Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

        Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

        Deze organisaties gingen je voor

        Word nu ook klant

        Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

        Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

        Neem contact met mij op

        Fact sheet

        ___
        klanten geholpen
        ___
        trainingen & workshops
        ___
        mensen opgeleid
        8,9
        klanttevredenheid
        ___
        consultants & docenten
        20
        jaar ervaring