Blog over intelligente, datagedreven organisaties: pagina 9 van 11

Continu verbeteren: van virus naar DNA

Continu verbeteren: van virus naar DNAJanuari 2016Er bestaan veel methodes, tools en inzichten als het gaat om continu verbeteren. Maar zelden worden deze met inzichten uit de wetenschap en praktijk gecombineerd. Te vaak kom ik nog tool- en taakgerichte implementaties tegen van bijvoorbeeld Lean, PDCA, Kaizen, Agile, Scrum, BPM, Procesmanagement en al het andere moois wat verbetermethoden en –filosofieën ons te bieden hebben. Om nog maar niet te spreken van de vele kwaliteitsmanagementsystemen die organisaties als kip zonder kop neerzetten en bijhouden. Met grote negatieve gevolgen van dien. Resultaat blijft uit en vervolgens gaat men ‘gewoon’ weer aan het werk of nog erger ze, draaien implementaties terug. Daarnaast neemt de motivatie af omdat de systemen en methoden afleiden van het ‘gewone’ werk (denk aan de zorgsector).

Lees verder…

Vijf belangrijke Lean trends 2024

Vijf belangrijke Lean trends 2024Januari 2016Aan de ene kant zijn er organisaties die al een tijd geleden begonnen zijn met de invoering van Lean. Ze zijn elke dag weer op zoek naar nieuwe “Lean kansen”. Aan de andere kant zie je organisaties die net beginnen, zoals in de zorg. Ze zijn bezig met experimenten en de maken de eerste resultaten mee. Voor de eerste groep wat meer ervaren organisaties leren wij uit de praktijk dat ze nog jaren verder kunnen verbeteren op basis van de Lean filosofie. Lean kent veel aspecten en lagen waarvan er vele onontgonnen blijven. Bijvoorbeeld het toepassen van 5S op de werkomgeving verslapt vaak. Ook de aandacht voor het meten van kleinere verbeteringen maar ook de grotere Kaizens neemt vaak af. Terwijl de organisatie juist de ervaring heeft dat dat allemaal heel krachtig werkt.

Lees verder…

Dienstverlening die niet wordt gemeten is verdacht

Dienstverlening die niet wordt gemeten is verdachtDecember 2015Dr. ir. Huub Vinkenburg ontving onlangs van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement een onderscheiding voor zijn betekenis voor de (kritische) kwaliteitskunde in Nederland. Huub Vinkenburg promoveerde in 1995 op het proefschrift ‘Stimuleren tot perfectie; kritieke factoren bij het verbeteren van dienstverlening’. Door de redactie van Sigma (platform voor kwaliteit van de organisatie) werden een aantal vakgenoten, waaronder ik, gevraagd om te reflecteren op enkele stellingen van Huub Vinkenburg. Ik koos voor zijn stelling over de meetbaarheid van dienstverlening. Hier volgt mijn betoog dat in het blad Sigma (nr. 5, november 2015) wat beknopter is weergegeven.

Lees verder…

Gemeente Zoetermeer aan de slag met PDCA

Gemeente Zoetermeer aan de slag met PDCAAugustus 2015Gemeenten zijn bezig een slag te maken naar de burger en ondernemer toe. Centrale vraag daarbij is ‘Hoe kunnen we onze publieke waarde verder vergroten?’ Dit betekent dat effectiviteit, hogere prestaties realiseren, continu verbeteren en innoveren aan belang winnen. Deze competenties zijn voor de gemeente nodig om onder andere haar functie in de participatiesamenleving goed aan te kunnen tonen. Kortom, gemeenten moeten nieuwe wegen bewandelen. In dit klantverhaal presenteren we hoe we de Gemeente Zoetermeer hebben geholpen met PDCA, performance management, KPI’s en het belang van commitment en communicatie bij de implementatie.

Lees verder…

Continu meten en verbeteren

Continu meten en verbeterenJuli 2015Organisaties besteden tegenwoordig veel aandacht aan het thema ‘meten is weten’. Dit vertaalt zich naar omvangrijke rapportages en schitterende dashboards die beschikbaar komen op verschillende soorten ‘mobile devices’. Maar hoe helpen deze visualisaties jouw organisatie beter te presteren? In dit artikel verkennen we de problematiek van ‘grijp in voor het te laat is’ (KPI’s en dashboards gaan uit zichzelf niets verbeteren) en laten we zien dat PDCA en KPI’s onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Tot slot presenteren we 8 conclusies om van meten naar continu verbeteren te gaan.

Lees verder…

Waarom elke controller alles van Big Data moet weten

Waarom elke controller alles van Big Data moet wetenJuli 2015Controllers houden zaken graag beheersbaar en proberen de organisatie met KPI’s in het gareel te houden. Vanuit een risicomanagementperspectief is dat begrijpelijk en ook verstandig, maar de moderne controller dient vandaag de dag zijn horizon te verruimen. Zo wordt hij of zij geacht bijvoorbeeld ook alles van Big Data te weten. Want traditionele KPI’s en begrippen als controleerbaarheid en beheersbaarheid moeten het veld ruimen voor Big Data en innovatie. Organisaties die die deze trends over het hoofd zien, lopen het risico de boot te missen.

Lees verder…

Rotterdam op weg met informatiegestuurd werken

Rotterdam op weg met informatiegestuurd werkenJuni 2015De gemeente Rotterdam wilde in 2014 meer samenhang brengen in alle BI-activiteiten. Gestart werd met een informatie-architectuur en een strategiebeschrijving. Een pilot rond voortijdige schoolverlaters, samen met Passionned Group, moet nu laten zien hoe het werkt in de praktijk. De pilot maakt deel uit van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ), waarbinnen Rijk, de gemeente Rotterdam, corporaties, zorginstellingen, schoolbesturen, bedrijfsleven, politie en Openbaar Ministerie keihard werken aan een gezonde toekomst voor Rotterdam Zuid. Samen zorgen deze partners ervoor dat opleidingsniveau, arbeidsparticipatie en woonkwaliteit in 20 jaar stijgen naar het gemiddelde van de 4 grote steden in Nederland.

Lees verder…

De 7 grootste valkuilen in CRM en hoe er niet in te trappen!

De 7 grootste valkuilen in CRM en hoe er niet in te trappen!Juni 2015Klantgericht ondernemen is cruciaal. Zeker in deze tijd waar consumenten steeds kritischer en assertiever worden en hun gram halen op social media. Je wilt als ondernemer cognitieve dissonantie en reputatieschade koste wat het kost zien te voorkomen. Alles draait dus om de juiste benadering van de klant. De afkorting CRM heeft in dit verband een bijna magische klank gekregen. Er is veel geschreven over klantgericht ondernemen, maar dit concept daadwerkelijk in de praktijk brengen blijft lastig. Datavervuiling bijvoorbeeld is een issue bij het actueel houden van een CRM-systeem. In dit artikel presenteert CRM-goeroe Dick Pouw de 7 belangrijkste valkuilen en geeft hij tips hoe je beste met CRM kunt omgaan.

Lees verder…

Meer flexibiliteit met een procesarchitectuur

Meer flexibiliteit met een procesarchitectuurApril 2015Werken met architecturen komt steeds vaker voor. Denk hierbij aan bedrijfsarchitecturen, procesarchitecturen of informatie- en applicatiearchitecturen. Maar kun je een procesarchitectuur als oplossing inzetten? En wat is het nut van procesdenken, procesmanagement en procesarchitectuur voor jouw organisatie? Hoe bereik je dan meer flexibiliteit met een procesarchitectuur? Bij wat voor vraagstukken kan je dit inzetten? In dit artikel verkennen we de definitie van een procesarchitectuur, de belangrijkste afstemmingsdoelen en de opbrengsten van een procesarchitectuur.

Lees verder…

9 ijzersterke argumenten voor een datawarehouse

9 ijzersterke argumenten voor een datawarehouseMaart 2015Steeds meer organisaties vragen zich hardop af wat het nut is van een datawarehouse en of het de investering wel waard is. Ook willen ze weten welke alternatieven er zijn. Want een groeiend aantal IT-leveranciers en enkele zogenaamde “experts” beweren dat het einde van het datawarehouse in zicht is. Bij leveranciers moet je overigens denken aan leveranciers van datawarehouse-appliances, data-virtualisatie tools en data discovery tools. Wij hebben echter een andere overtuiging. Het datawarehouse is volgens ons nog steeds hét kloppende hart van elke intelligente, datagedreven organisatie. Het datawarehouse vervult een aantal vitale functies.

Lees verder…

PDCA als katalysator voor interne veranderingen

PDCA als katalysator voor interne veranderingenNovember 2014In september afgelopen jaar verzorgde mr. Leo Kerklaan van Passionned Group een tweedaagse incompany training op het gebied van PDCA voor 18 medewerkers van NedMag. Initiatiefnemer Aart Vollenhoven is Director Finance & Supply Chain van dit zoutmijnbouwbedrijf uit Veendam. “Ik vind dat we meer routine moeten krijgen in het gestructureerd implementeren van verbeterideeën.” De deelnemers aan de PDCA-training vonden het vooral interessant om bij elkaar in de keuken te kijken en te zien met welke uitdagingen andere teams worstelen en welke verbetervraagstukken zij inbrachten.

Lees verder…

Business Intelligence moet flexibeler, sneller en goedkoper

Business Intelligence moet flexibeler, sneller en goedkoperOktober 2014Gaat het over agile Business Intelligence, dan gaat het vaak over scrum: het projectmanagement perspectief. Of het gaat over het idee dat BI de business meer agile kan maken: het business perspectief. Weinig aandacht is er nog om het BI proces zelf meer agile, sneller en goedkoper te maken. Vandaag de dag kan dat vrij eenvoudig. Dan moet je wel de traditionele bouwers van rapportenfabrieken en dashboardverzamelingen (vooralsnog) buiten de deur zien te houden. Waarom? Zij hebben dikwijls weinig belang bij zo min mogelijk rapporten en dashboards. Business Intelligence frameworks kunnen je hierbij helpen.

Lees verder…

BI advies voor de Gemeente Delft

BI advies voor de Gemeente DelftSeptember 2014Bij de opdrachtgever wordt al jarenlang gewerkt met specifieke software voor rapportage en analyse. Eerst als aanvulling op operationele systemen, later is dat uitgegroeid tot een zelfstandige managementrapportage omgeving. Die omgeving kent een aantal verbetervlakken, waaronder responstijden, het beheer en het combineren van informatie uit verschillende bronnen. De huidige architectuur bestaat uit voornamelijk losstaande kubussen met daarop rapportages. Er wordt geen gebruik gemaakt van een datawarehouse. De gemeente Delft heeft de ambitie om door te groeien in volwassenheid op het vlak van BI, wanneer de middelen en budgetten daarvoor in verhouding staan met de opbrengsten.

Lees verder…

De 10 Gouden Regels van de Lean Manager

De 10 Gouden Regels van de Lean ManagerAugustus 2014Lean management is een continu-verbetermethodiek die in organisaties veel navolging heeft gekregen. Lean Management is erop gericht om met minimale middelen een maximaal resultaat te bereiken. Het minimaliseren van menskracht, middelen en energie en het tegengaan van verspillingen zijn daarbij onmisbaar. Daarbij hoort ook dat de Lean manager regelmatig impopulaire maatregelen dient te nemen. Als manager is hij of zij verantwoordelijk voor het welslagen van Lean. De Lean manager toont respect en geeft vertrouwen aan de Lean medewerker. Medewerkers krijgen de ruimte om te experimenteren met nieuwe processtappen. Fouten maken mag, want daar leert de organisatie juist van.

Lees verder…

De 5 grootste valkuilen voor de PDCA-cirkel

De 5 grootste valkuilen voor de PDCA-cirkelJuni 2014Veel organisaties hebben steeds meer aandacht voor continu verbeteren en PDCA-cirkels. Dat is niet zo vreemd. Want met deze zeer krachtige verbetermethodiek realiseer je veel betere prestaties. Dit blijkt uit ons landelijke PDCA-onderzoek. Daarnaast is PDCA in het hart van elk intelligent bedrijf aanwezig. Wil je succes bereiken met de PDCA-methodiek dan moet je goed opletten. Want het luistert erg nauw. Zonder inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren werkt het bijvoorbeeld helemaal niet. Een misstap is bovendien soms snel gemaakt. Als je niet oplet dreigt het gevaar dat je organisatie of team uiteindelijk in een vicieuze cirkel terecht komt. En dan ben je verder van huis. Wees daarom alert op de 5 grootste PDCA-valkuilen.

Lees verder…

Bestel nu de bestseller 'De intelligente, datagedreven organisatie' (8e druk)

Productafbeelding van het boek 'De intelligente, datagedreven organisatie'

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
20
jaar ervaring