Hoe scoort SAP CRM & Klantinteractie op bepaalde onderdelen?
In ons uitgebreide onderzoek analyseerden we tevens de verschillende producten van SAP CRM & Klantinteractie software. Meer dan 180 beoordelingscriteria zijn onderzocht. Het onderzoek is gerealiseerd vanuit een 100% onafhankelijke blik (we hebben geen banden met de leveranciers) en onze jarenlange ervaring in de CRM-markt. De hieronder getoonde weergave toont de scores (op een schaal van 0-100) van SAP CRM vergeleken met andere CRM & Klantinteractie-tools.
Figuur 1: De pros en cons van de softwareleverancier SAP CRM & Klantinteractie. Je kunt maximaal 100% behalen. Bron: de CRM & Klantinteractie Guide 2024. Wil je verdieping en meer informatie over de surveyopbouw? Klik hier om deze kopersgids te downloaden.
De SAP-analyse is samengesteld door veel openbare big data te verzamelen en die vervolgens diepgaand te analyseren. Meer dan 417 documenten zijn de afgelopen tijd van deze softwareleverancier gescand. In dit proces hebben zowel algoritmes als de kritische blik van een ervaren en onafhankelijke specialist op het vlak van CRM & Klantinteractie een voorname rol gespeeld bij het finaliseren van het validatieproces.SAP in onze CRM & Klantinteractie Guide 2024 In onze 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie Guide hebben we alle ins en outs van SAP voor je verzameld. Je krijgt toegang tot honderden (kortere) trainingen, tech talks, colleges, demo’s, tutorials, enzovoorts en beschikt altijd over het laatste CRM-nieuws. Daarnaast begeleidt deze gids jouw in het verdiepen van je kennis over CRM & Klantinteractie.
SAP en het complete CRM & Klantinteractie productportfolio
De leverancier SAP heeft (minimaal) 3 producten in de sfeer van CRM & Klantinteractie. Op volgorde van populariteit zetten we de belangrijkste hier op een rij:
Wat is SAP CRM?
Andere namen waaronder dit CRM-softwareproduct bekend staat: SAP Customer Relationship Management
In dit deel geven we een beschrijving van SAP CRM, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Deze productgroep bestaat uit SAP Customer Experience en SAP Customer Data. De SAP CRM-software kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:
- contactbeheer
- customer relationship management
- klantenservice
- klantgegevens
- klantinteracties
- on-premises
- rapportage
- verkoopautomatisering
- zakelijke relaties
Ben je benieuwd naar alle features (100+) van SAP CRM? Download hier direct onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.
Overweeg je een SAP CRM expert in te huren?
Wil je een interim SAP CRM consultant inhuren die voor jou een berg werk kan verzetten en een CRM-toepassing succesvol kan implementeren? Je kunt altijd een beroep doen op de SAP CRM-specialisten van Passionned Group. SAP CRM ontwikkelaars in dienst nemen heeft niet altijd de voorkeur. Laat hier een bericht achter en we komen je graag ondersteunen.
Wat is SAP Customer Experience?
In deze paragraaf portretteren we SAP Customer Experience, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. Dit product / deze groep producten kenmerkt zich onder andere door de volgende eigenschappen:
- contactbeheer
- customer relationship management
- klantenservice
- klantgegevens
- verkoopautomatisering
- verkooppijplijn
Ben je nieuwsgierig naar alle eigenschappen (100+) van SAP Customer Experience? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.
Wat is SAP Customer Data?
In dit deel geven we een beschrijving van SAP Customer Data, inclusief de belangrijkste kenmerken en eventuele gerelateerde producten. De SAP Customer Data-software kenmerkt zich onder andere door de volgende features:
- accountbeheer
- B2B
- cloudoplossingen
- gegevensbescherming
- gegevensprivacy
- klantgegevens
- klantinformatie
- platform klantgegevens
- regels samenvoegen
Wil je alles weten over alle eigenschappen (100+) van SAP Customer Data? Bestel dan nu onze CRM & Klantinteractie Guide™ 2024.
Recente innovaties van SAP CRM-tools en de versiehistorie
Momenteel signaleren we bij SAP een stabiele lijn met betrekking tot CRM & Klantinteractie-functionaliteit en de ondersteuning voor diverse platforms en databronnen. De meest recente innovaties liggen op het terrein van verkoopmanagement > opportunity management > opportunity-analyse, klantgegevens > gevoelige gegevens en infrastructuur > authenticatie > SAML-authenticatie.
Van SAP CRM & Klantinteractie hebben we de laatste updates beoordeeld van haar complete productportfolio. Hieronder zie je de opbouw van de historie van de verschillende versies van alle leverbare CRM & Klantinteractie-producten van SAP:
- SAP CRM: Crm 2.0
- SAP Customer Relationship Management: Customer relationship management 7.0 sp16
Achter elk product vermelden we de versienummers, de meest recente versies staan vooraan.
Wat zijn de licentiekosten van SAP Customer Experience en SAP Customer Data?
Het is lastig om precies te bepalen wat een licentie van SAP Customer Experience en SAP Customer Data kost omdat dit afhankelijk is van het land, het aantal gebruikers (of het aantal CPU’s bij server software), de connectoren naar databronnen en op welke moment in het jaar je een offerte aanvraagt. Doe je dit enige weken voor het einde van het fiscaal kwartaal van SAP dan kun je mogelijk een behoorlijke korting tegemoet zien. Bovendien is het verstandig om de software in de cloud te draaien, je betaalt voor het grootste deel dan alleen voor je verbruik. De aanschafkosten van SAP Customer Experience en SAP Customer Data zijn misschien niet de allergrootste kostenpost, maar de kosten voor onderhoud en support kunnen zeker een behoorlijke druk leggen op je jaarlijkse begroting.
Wat maakt SAP CRM & Klantinteractie innovatief
In onze studie zien we dat SAP op het terrein van CRM & Klantinteractie software een aantal specifieke eigenschappen kent die de doorslag kunnen geven bij aanschaf. Dit maakt SAP CRM min of meer uniek: verkoopactiviteitenlog, interactieve rapportage, up-selling, key account management en klantinteracties volgen.
De voor- en nadelen van SAP CRM
Figuur 11: Word cloud van de ontwikkelde en minder ontwikkelde aspecten van SAP CRM & Klantinteractie
In de volgende alinea’s vermelden we alle voor- en nadelen van SAP CRM & Klantinteractie, SAP Customer Experience en SAP Customer Data, et cetera. Deze zijn niet per se definitief want: SAP kan op dit moment werken met partners aan het verder opbouwen van nieuwe features (zoals ondersteuning voor geavanceerde rapportage, assign tasks, journey templates, leads beheren, automate routine tasks, customizable templates, bounce rates, aangepaste activiteiten, klantreismanagement en leads importeren).
Deel jouw ervaring
Geef hier je ervaring door over SAP CRM & Klantinteractie. Jouw ervaringen kunnen dan eventueel gaan meewegen bij een nog objectievere beoordeling van de scores van SAP CRM.
1. SAP Rapportage
SAP doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Rapportage’, gegeven dat ze hierop 91% scoren. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: CRM-analyse, verkoopdashboards, bounce rates, rapportage dashboards en interactieve rapportage. In totaal onderzochten we 11 criteria binnen deze sectie. Ben je van plan om je verder te specialiseren in het onderwerp Rapportage? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.
2. SAP Klantgegevens
SAP scoort in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Klantgegevens’. Het bedrijf scoort op dit onderwerp 84%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: afspraak, gegevensbescherming, platform klantgegevens, gegevensprivacy en zakelijke relaties. We hebben daarbij de volgende twee producten onder de loep genomen: SAP CRM en SAP Customer Data. In totaal onderzochten we 45 aspecten in deze categorie. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Klantgegevens? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024. Of zoek de verdieping in de volgende content:
3. SAP Klantenservicebeheer
SAP doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onderzoek uitstekend op het onderdeel ‘Klantenservicebeheer’, gegeven dat ze hierop 84% scoren. De volgende factoren hebben we laten meewegen: casemanagement en field service management. In totaal onderzochten we 9 criteria in deze categorie. Wil je de diepte in met het onderwerp Klantenservicebeheer? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.
4. SAP Campagnemanagement
Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderdeel ‘Campagnemanagement’, gegeven dat ze hierop 84% scoren. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: e-mailmarketing, e-mailcampaignes en druppelcampagnes. In totaal onderzochten we 25 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Campagnemanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide. Of zoek de verdieping in de volgende content:
5. SAP Infrastructuur
Het bedrijf doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek uitstekend op het onderwerp ‘Infrastructuur’. Het bedrijf scoort op dit onderwerp 82%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: documentbeheer en master data management. In totaal onderzochten we 56 features binnen deze discipline. Ben je van plan om je verder te specialiseren in het onderwerp Infrastructuur? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.
6. SAP Datakwaliteit
SAP scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie uitstekend op het onderdeel ‘Datakwaliteit’ met een score van 81%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: dubbele records samenvoegen, gegevensopschoning en duplicate search. In totaal onderzochten we 16 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Datakwaliteit? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024. Of zoek de verdieping in de volgende content:
7. SAP Customer Relationship Management
Het bedrijf doet het in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderdeel ‘Customer Relationship Management’, gegeven dat ze hierop 79% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: search, klantinteracties, zelfbedieningsportaal en sociale CRM. We hebben daarbij de volgende twee producten onderzocht: SAP CRM en SAP Customer Experience. In totaal onderzochten we 25 features binnen deze discipline. Wil je de diepte in met het onderwerp Customer Relationship Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Studie 2024.
8. SAP Verkoopmanagement
Het bedrijf scoort in ons 100% leveranciersonafhankelijke CRM & Klantinteractie onderzoek goed op het onderdeel ‘Verkoopmanagement’ met een score van 76%. We hebben de volgende selectiecriteria gehanteerd: e-commerce, opportunity management, klantreizen, klantloyaliteitsmanagement, verkoopworkflows en verkooporderbeheer. In totaal onderzochten we 51 features binnen deze discipline. Wil je meer te weten komen over het onderwerp Verkoopmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide. Of zoek de verdieping in de volgende content:
9. SAP Task Management
Het bedrijf scoort in ons onderzoek goed op het onderwerp ‘Task Management’. Het bedrijf scoort op dit onderwerp 60%. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: repetitive tasks, task list en assign tasks. In totaal onderzochten we 13 criteria in deze categorie. Ben je enthousiast over het onderwerp Task Management? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Gids 2024.
10. SAP Leadmanagement
SAP scoort in onze recent geactualiseerde, onafhankelijke CRM & Klantinteractie studie goed op het thema ‘Leadmanagement’ met een score van 57%. De volgende factoren hebben we laten meewegen: leadgeneratie, leadconversie, lead scoren en leads converteren. In totaal onderzochten we 12 criteria binnen deze sectie. Wil je de diepte in met het onderwerp Leadmanagement? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide. Of zoek de verdieping in de volgende content:
11. SAP Automatiseringsplatform
De leverancier SAP doet het, in vergelijking met andere leveranciers, in ons objectieve CRM & Klantinteractie-onderzoek goed op het onderwerp ‘Automatiseringsplatform’, gegeven dat ze hierop 53% scoren. We hebben onder andere gekeken naar de volgende criteria: marketingautomatisering, procesautomatisering, generatieve ai, beheer van bedrijfsprocessen, alles-in-één marketingautomatisering, app marktplaats en workflows automatiseren. In totaal onderzochten we 28 features binnen deze discipline. Ben je enthousiast over het onderwerp Automatiseringsplatform? Download dan hier onze CRM & Klantinteractie Guide 2024.
Meer weten? Bestel dan hier de CRM & Klantinteractie Guide™ 2024
In welke branches is SAP CRM & Klantinteractie het meest actief?
In ons onafhankelijke CRM & Klantinteractie-onderzoek hebben we ook gekeken in welke branches een leverancier actief is. Dit zijn de branches waar SAP de grootste footprint heeft: automotive, bankieren, onderwijs, overheden, hospitality, insurance, manufacturing, public sector, vastgoed, retail, telecom en universities.
SAP software wordt het meest gebruikt door…
De CRM & Klantinteractie-software van SAP wordt het vaakst genoemd in combinatie met de volgende functies: accountmanagers, verkoopvertegenwoordigers en verkoopteam.
Trainingen en incompany-opleidingen SAP CRM & Klantinteractie
Wij faciliteren diverse opleidingen en cursussen op het gebied van CRM & Klantinteractie maar kunnen ook specifieke SAP trainingen verzorgen, bijvoorbeeld als incompany. Bijvoorbeeld kun je denken aan de volgende software: SAP Customer Experience en SAP Customer Data. Uiteraard omlijsten we de training met het gedachtegoed van de intelligente, datagedreven organisatie.
Eindoordeel: SAP CRM scoort uitstekend
SAP heeft een compact productportfolio waarmee het uitstekend scoort in ons CRM & Klantinteractie-onderzoek. SAP CRM & Klantinteractie innoveert (bij benadering) met een gemiddeld tempo van tussen de 6 en 15 features per jaar, is (vooralsnog) actief in heel veel verschillende sectoren en specialiseert zich in rapportage.