Wat zijn doelen of doelstellingen?
Doelen vertegenwoordigen een stip aan de horizon, een plek die jij of je onderneming wilt bereiken, vaak in een bepaald tijdsbestek. Enkele voorbeelden van doelstellingen zijn:
- de goedkoopste supermarktketen van Nederland worden
- binnen één jaar een Data Science training met succes volgen
- het aantal fouten in een proces minimaliseren tot minder dan 1%
- in 2024 een goede bedrijfslocatie vinden
- de doorlooptijd van een specifiek proces inkorten tot maximaal 2 uur
- het energieverbruik van je fabriek met 30% verminderen
- een bekende Nederlander worden
- de transportkosten van een specifieke route verlagen met tien procent
- de sales doelstellingen (verkooptargets) het komende kwartaal behalen
Ieder persoon of bedrijf kan weer andere doelen nastreven. Dat hangt af van waar je als persoon of bedrijf goed in wilt zijn en wat de hogere of lange termijn doelstelling is. De specifieke kennis die je nodig hebt om (zeker) te weten hoe je een doel (binnen afzienbare tijd) kan behalen is cruciaal.
Soorten doelstellingen
Er zijn verschillende soorten doelstellingen:
- Operationeel: deze doelen hebben betrekking op je dagelijkse werkzaamheden, bijvoorbeeld je beantwoordt consequent elke dag altijd alle e-mails.
- Tactisch: dit soort doelstellingen gaan over de wijze waarop je je dagelijkse werkzaamheden oppakt. Je beantwoordt elke dag alleen de emails die een hoge prioriteit kennen.
- Strategisch: dit gaat over de strategie van je bedrijf of de werkzaamheden. Je besluit geen e-mails meer te beantwoorden maar alles via chat, whatsapp of skype af te handelen of face-to-face (indien mogelijk).
Bij operationele doelen doe je eigenlijk meer van hetzelfde, je loopt de kans om achter de feiten aan te blijven hollen. Bij tactische doelstellingen doe je minder van hetzelfde en optimaliseer je het proces zodat je meer grip krijgt. Bij strategische doelstellingen gooi je het over een compleet andere boeg. Het is van groot belang dat je tijdig opschaalt van operationeel naar tactisch en van tactisch naar strategisch, wil je de boot niet missen.
Wat zeggen onze klanten?
“Passionned Group daagt de organisatie uit en is niet snel tevreden met een oplossing en weet daardoor te bereiken dat de doelstellingen worden behaald.”
Fons Catau
directeur De Woonplaats
Doelen moet je koppelen aan je strategie
Elke organisatie heeft doelstellingen geformuleerd, maar niet elke organisatie koppelt die consequent aan de organisatiestrategie. Doelen stellen of plannen maken zonder strategische component is vergelijkbaar met het willen rijden van A naar B binnen een half uur zonder dat iemand weet wat die daar gaat doen. Doelen moeten altijd betekenis hebben: een hoger doel, de missie van de organisatie. Zorg daarom dat je operationele of tactische doelstellingen passen binnen je bedrijfsstrategie.
Breng samenhang aan in je doelen
Binnen één organisatie komen soms wel honderden doelstellingen voor. Bovendien hebben medewerkers ook persoonlijke doelen die ze willen bereiken. Hoe zorg je dat je die allemaal ‘precies’ op elkaar kunt uitlijnen? Zodat ze elkaar niet in de weg gaan zitten. Je bereikt dan de hogere doelen sneller en met meer souplesse.
Wij zien dat het delen en bediscussiëren van informatie, kennis en inzichten daarbij cruciaal is, inclusief het daarbij behorende gedrag en de vaardigheden. Dit noemen we Business Intelligence: data zo combineren, analyseren visualiseren en ontsluiten zodat je betere beslissingen kan nemen. En zo kun die eenvoudiger op elkaar en de verschillende doelstellingen op elkaar uitlijnen.
Bovendien zorgt Business Intelligence dat jij en je medewerkers snelle en betrouwbare feedback krijgen over het behalen van je bedrijfsdoelstellingen en normen.
Doelstellingen moeten ook SMART zijn
Doelstellingen die je niet SMART formuleert, bereik je nooit. Formuleer daarom altijd SMART-doelen (voorbeelden). Die zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Lees hier meer over het SMART formuleren van je doelen.
Maak doelen meetbaar met de doelenboom
Stel dat jouw bedrijf op zoek moet naar een nieuwe en goede bedrijfslocatie. Met een zogenoemde doelenboom kun je dan eenvoudig en visueel de doelen uiteenzetten in subdoelen. Zodat iedereen begrijpt wat belangrijk is om het ‘hoogste’ doel te bereiken en in welke mate de subdoelen daaraan bijdragen.
5 tips om je doelen sneller te bereiken
- Maak ‘het waarom’ voor alle betrokkenen kristalhelder. Vergeten je medewerkers het doel, dan kunnen zij toch nog in lijn met het waarom handelen. Bovendien begrijpen ze dan waar het om draait. Ze kunnen zich dan beter inleven en dat leidt tot een veel groter draagvlak.
- Zorg dat je je doelstellingen altijd meetbaar maakt (SMART doelen formuleren). Hierdoor kun je tijdig bijsturen wanneer er onvoorziene omstandigheden optreden of wanneer accenten moeten verschuiven.
- Verzeker je ervan dat verschillende doelen en subdoelen elkaar niet ‘bijten’. Dit voorkomt energieverlies en verspilling.
- Voorzie je medewerkers van de juiste middelen, zodat zij hun bijdrage aan het bereiken van het doel goed kunnen invullen. Neem klachten serieus.
- Werk liever met kleine of middelgrote tussenstapjes tot het punt op de horizon in plaats van te proberen in één keer daar te komen. Zo boek je onderweg successen en dat bezorgt alle betrokkenen positieve energie.
Interesse om sneller je doelstellingen te realiseren?
De specialisten van Passionned Group zijn gepokt en gemazeld in vraagstukken rondom de besturing van organisaties en datagedreven werken. Onze adviseurs kun je raadplegen bij het opstellen van een zogenoemde doelenboom, het implementeren van performance management of KPI-sturing. Neem gerust contact met ons op voor een oriënterend gesprek of volg één van onze opleidingen.