De rol van CDO komt steeds meer in zwang
Vooral bij grote, dataverwerkende bedrijven, zoals banken en overheidsinstellingen, met name grote gemeenten, wordt deze functie nu in rap tempo gecreëerd. Deze nieuwe rol vraagt om nieuwe competenties en om een totaal andere kijk op de bedrijfsvoering. De vraag is groot, maar helaas is het aanbod klein. Het is dan ook een uitdaging om de juiste (interim) CDO te vinden en te kunnen binden.
Welke vaardigheden moet een (toekomstige) CDO bezitten?
De relatief nieuwe functie van Chief Data Officer vraagt om een andere, datagerichte, kijk op de organisatie. Sturing, uitvoering en beslissingen worden altijd genomen op basis van juiste en volledige data. De CDO gaat uit van alle intern en extern ter beschikking staande data. Hij of zij zal ervoor moeten zorgen dat de organisatie goed onderbouwde beslissingen neemt op basis van die data.
De Chief Data Officer is eindverantwoordelijk
De CDO is de manager die datastromen structureert en harmoniseert en die data invoer vereenvoudigt en kwalitatief hooghoudt. Maar deze manager is ook eindverantwoordelijk voor wat er met data in een organisatie gebeurt. Met alle ontwikkelingen rondom (data)verantwoording en privacy wordt dit onderdeel steeds belangrijker.
De rol van de Chief Data Officer
Waar moet je bij de inhuur of aanstelling van een Chief Data Officer (CDO) op letten? De belangrijkste punten zijn:
- Van de CDO mag je andere vaardigheden verwachten dan waar hij nu over beschikt. Welke zijn dit?
- Wat is de rol van de CDO in een organisatie en welke verantwoordelijkheden horen daarbij?
- Wat kun je doen als je een Chief Data Officer wilt vinden, of wanneer je een CDO wilt worden?
- Wat brengt de interim CDO extra mee als je deze inhuurt via Passionned Group?
- Hoe bereik je datagedreven, dan wel informatiegestuurd werken en vooral hoe toon je dat succes aan?
Op deze punten gaan we verderop nader in.
Het boegbeeld voor datagedreven werken
Ook moet de CDO het “boegbeeld” voor datagedreven werken in een organisatie zijn. Hij moet het gedachtegoed kunnen uitdragen en (de mensen in) de organisatie hier enthousiast voor kunnen maken. Dit vergt een fundamentele verandering in het denken en doen binnen je organisatie.
Artificial Intelligence staat voor de deur van de CDO
De Chief Data Officer moet kennis hebben van alle ontwikkelingen die zich afspelen op dit vakgebied. De technologische ontwikkelingen gaan erg snel en hij moet zich afvragen welke investeringen wel en welke niet slim zijn. Nieuwe oplossingen en programmeertalen komen snel op. Big Data is nog niet geïntroduceerd en verwerkt binnen een organisatie, of een ontwikkeling als Artificial Intelligence staat alweer voor de deur.
Al met al heeft de CDO een breed competentieprofiel, dat managerial veel vraagt. Daarnaast moet hij of zij ook de organisatie mee kunnen krijgen en alle technologische ontwikkelingen kunnen volgen.
De intelligente, datagedreven organisatie en de Chief Data Officer
Passionned Group is ‘de uitvinder’ van de intelligente, datagedreven organisatie, een wijze waarop organisaties zich structureren rondom datacollectie, dataverwerking en datadistributie. Anders gezegd organisaties werken op basis van data. Het boek “De intelligente, datagedreven organisatie” is ondertussen alweer toe aan de zevende druk.
Wil je nu stappen zetten op het gebied van datagedreven en informatiegestuurd werken, dan biedt Passionned Group diverse opleidingen, waaronder de interactieve 10-daagse Data Science opleiding. Onze opleidingen voor Business Analytics kun je direct toepassen in de dagelijkse praktijk.
De opleiding Data Science Tijdens onze 'Master of Data Science'-training maak je in 10 intensieve dagen kennis met Business Analytics, machine learning, AI, textmining, Big Data, business cases, valkuilen, privacy, ethiek maar vooral de governance, de toepassing en de succesfactoren. De perfecte, interactieve opleiding voor (aankomende) Chief Data Officers die beslagen ten ijs willen komen.
Wil je een Chief Data Officer inhuren?
Je hebt overal mogelijkheden om een Chief Data Officer in te huren. Passionned Group is echter gespecialiseerd op het gebied van datagedreven werken en heeft, zeker binnen de zakelijke dienstverlening en de overheid, een goed track record op dit gebied. Als geen ander zijn onze mensen in staat om deze (soms) lastige verandering, samen met jou, door te voeren.
Wij werken alleen met zeer ervaren managers die deze verandering in de praktijk zelf hebben ervaren. Door ons uitgebreide netwerk zijn we in staat snel de juiste kandidaat aan je voor te stellen. Nadat je een keuze hebt gemaakt, kan de gekozen kandidaat vaak rap bij jouw organisatie aan de slag. Wil je weten hoe wij werken, neem dan contact met ons op.
De praktische vaardigheden van succesvolle CDO’s
De skills van een Chief Data Officer zijn breed. Hij moet managerial sterk zijn, de samenwerking kunnen zoeken en ook (ICT) technisch goed onderlegd zijn om de complexe veranderingen door te kunnen voeren. Wat zijn daarin de belangrijkste factoren?
- Als eerste moet de CDO met alle geledingen van de organisatie goed kunnen samenwerken. Datagedreven werken is een verantwoordelijkheid van het gehele topmanagement, van de CEO tot en met de CIO. De eindverantwoordelijkheid voor data moet natuurlijk wel bij de CDO liggen. Dit kan een rol zijn van één van de directieleden, zoals de CFO (Chief Financial Officer) of de CMO (Chief Marketing Officer), maar kan in sommige organisaties ook een aparte functie zijn.
- Hij moet de complexe, datagedreven transformatie kunnen vereenvoudigen en deze nieuwe werkelijkheid kunnen uitbeelden en uitdragen (storytelling).
- Hij moet in staat zijn alle databronnen (intern en extern) met elkaar te verbinden. De CDO moet over de afdelingsschuttingen heen kunnen kijken en voor de hele organisatie een datagedreven werkwijze kunnen introduceren en implementeren. Anders gezegd: hij moet met veel partijen allianties kunnen sluiten.
- Hij moet goed kunnen inschatten waar de waarden en risico’s van data voor een organisatie liggen. Dit wordt met de aanscherping van het toezicht en de nieuwe privacywetgeving steeds belangrijker.
Maar vooral moet hij, op basis van (big) data, alle ontwikkelingen die er zijn goed kunnen inschatten en deze kunnen vertalen naar concrete acties binnen de organisatie.
Vervangt hij niet de CIO en de Chief Digital Officer?
De Chief Data Officer is een nieuwe functie, maar de vraag is: “is dit geen oude wijn in nieuwe zakken”, ofwel vervangt hij niet de CIO en de Chief Digital Officer. Het antwoord van Passionned Group daarop is nee. Als het goed is bestaan ze naast elkaar.
- De Chief Information Officer is veel meer gericht op het leveren van de informatievoorziening en ICT-infrastructuur aan de organisatie. Het leveren van diensten als een Datawarehouse omgeving, Big Data-oplossingen en ontsluiting van bronsystemen vallen hieronder.
- De Chief Digital Officer is veel meer bezig met de buitenkant van de organisatie, lees de klantkant. Zijn aandacht gaat vooral uit naar zaken als: welke kanalen worden er gebruikt, welke apps moeten er worden ontwikkeld en welke innovatieve nieuwe digitale producten moeten in de markt worden gezet.
- De Chief Data Officer is degene die eindverantwoordelijk is voor de data-assets binnen een organisatie, zowel qua inhoud, betrouwbaarheid als ook qua privacy-achtige aspecten.
Kortom: de rollen vullen elkaar aan en hebben een duidelijk andere focus. We zien wel dat de rollen, afhankelijk van de organisatiebehoefte en -omvang op datagebied, gecombineerd worden.
De trends die iedere Chief Data Officer zou moeten kennen
De Chief Data Officer moet niet alleen alle (data)trends kennen, maar er juist een antwoord op hebben. De (data) trends worden nog eens versterkt door een digitale revolutie en allerlei technologische ontwikkelingen. De belangrijkste trends die wij zien zijn:
- Mobile en Cloud: steeds meer wordt er gebruikgemaakt van mobile als het gaat om invoeren, verwerken en distribueren van data. Deze devices zijn gekoppeld aan Cloud oplossingen die sterk schaalbaar zijn en een grote hoeveelheden data kunnen verwerken.
- De opkomst van Internet of Things (IoT): met de opkomst van steeds meer sensoren, die grote hoeveelheden data produceren, wordt het steeds belangrijker voor organisaties om hier (realtime) gebruik van te kunnen maken.
- Analytics en algoritmes zijn de succesfactoren: het lijkt wel of organisaties overspoeld worden door data. Men ziet door de bomen het bos niet meer. Door deze overvloed aan data en de toenemende snelheid waarop hierop gereageerd moet worden, is het snel opvragen, opslaan en interpreteren van de data, de sleutel tot succes.
- Data-ethiek en -security: door de wetgever en de toezichthouders worden steeds meer eisen gesteld aan dataopslag en privacy. Vraagstukken als: wie is nu eigenaar van de data, kan de organisatie niet gehackt worden en voldoen we aan privacywetgeving?, worden cruciaal voor de bedrijfsvoering. Reputatieschade en hoge boetes liggen tegenwoordig al snel op de loer.
- Informatie is tegenwoordig van iedereen: het verwerken, interpreteren en verstrekken van informatie is niet meer uniek voorbehouden aan één BI-afdeling of geconcentreerd binnen de afdeling Finance of ICT. Binnen datagedreven organisaties beschikt iedereen over deze data. De vraag is hoe ervoor te zorgen dat de datakwaliteit en -governance juist geborgd is.
Organisaties hebben natuurlijk te maken met veel meer trends, maar op datagebied zijn dit de belangrijkste. Het is daarom ook essentieel voor elke CDO om een heldere datastrategie te hebben, waarin hij op deze trends een antwoord formuleert.
Gerelateerde datarollen
Vacature voor een Chief Data Officer
Passionned Group is voor haar klanten regelmatig op zoek naar ervaren CDO’s. Ben jij zo’n kandidaat en heb je ervaring met deze datagedreven transformatie, dan nodigen wij je graag uit om nader kennis met ons te maken. Laat hier jouw gegevens achter en wij nemen dan snel contact met je op.
Heb je nog vragen?
Heeft dit artikel vragen bij je opgeroepen? Of wil je eens doorpraten met ons over dit onderwerp, neem dan contact met ons op. Wij gaan graag met je in gesprek.