De ultieme KPI-training voor bestuurders, managers en financials
Bestuurders en managers moeten ervoor zorgen dat hun organisatie “in control” blijft. Dat kunnen ze alleen als ze sturen op de juiste, meestal niet-financiële, KPI’s. Maar hoe bepaal je die? En hoe zorg je voor voldoende draagvlak, zodat iedereen de geselecteerde KPI’s accepteert, zonder mitsen en maren? In deze praktijkgerichte, incompany workshop komen alle aspecten van het formuleren van zuivere KPI’s aan bod. Van de definitie tot implementatie en van de ruwe data tot en met de uiteindelijke visualisatie. Je gaat zelf onder leiding van de docent de juiste KPI’s ontdekken en nieuwe inzichten verwerven. Hierdoor kun je voortaan veel effectiever gaan sturen op dat wat écht kritiek is voor topprestaties in jouw organisatie. Vraag nu een vrijblijvende offerte aan.
KPI’s (kritieke prestatie indicatoren) vormen de kern, het DNA van de intelligente, datagedreven organisatie. Ze beïnvloeden je resultaten in hoge mate. Het vinden van de echte, onvervalste KPI’s is echter geen eenvoudige opgave. Ze staan meestal niet in het jaarverslag, maar ze zitten vaak “verstopt” in de operationele processen en in de data. Je zult dus moeite moeten doen om ze te ontsluiten en hierover helder te communiceren.
Wat zeggen onze cursisten?
“Goede heldere uitleg door een ervaren en gedreven docent. Vooral de vertaalslag van ‘kritieke succesfactor naar kritieke prestatie indicator naar PI’ vond ik een eyeopener. Aanrader om je kennis te verdiepen in KPI’s!”
Richard Gerritsen
Een perfect early warning system
Eenmaal in het vizier vormen KPI’s een perfect ‘early warning system’ voor toekomstige prestaties. Ze waarschuwen je bij een slechte score ten opzichte van de (strategische) doelen van je organisatie. Deze incompany workshop laat je op een heel directe en laagdrempelige manier kennismaken met KPI’s, de achterliggende kritieke succesfactoren en alle benodigdheden voor het bouwen een compleet KPI-raamwerk.
De inhoud van de KPI-workshop
Deze praktijkgerichte en interactieve workshop voorziet je van samengebalde, direct toe te passen kennis om KPI’s succesvol te definiëren, te ‘verkopen’ en te implementeren in je eigen organisatie. En je leert daarbij de benodigde vaardigheden en technieken. In één intensieve, maar productieve dag worden de deelnemers klaargestoomd voor een leidende of adviserende rol in een verbetertraject.
Dagdeel 1: Kritieke Performance Indicatoren, theorie en praktijk
De workshop start met een welkomstwoord, een voorstelrondje en het uitvragen van en het managen van de verwachtingen. Na deze korte introductie staat de ochtend verder in het teken van KSF-en, KPI’s, strategie, processen en zogenoemde 1 miljoen euro inzichten:
Kritieke succesfactoren (KSF-en). Wat zijn het en hoe identificeer je deze in jouw organisatie? Hoe zorg je tegelijk voor uitlijning ervan op je doelstellingen en strategie? De kritieke succesfactoren bepalen in grote mate of jouw organisatie succesvol kan zijn. Je leert anders te kijken naar je organisatie. De hiërarchie verschuift naar de achtergrond en de echt kritieke processen komen op de voorgrond.
De drie belangrijkste methoden voor het bepalen van KPI’s. Je krijgt inzicht welke drie methoden je kunt hanteren voor het vinden van KPI’s en je oefent daarmee.
De strategiegedreven methode neemt het beleid en de strategie als uitgangspunt bij het vinden van de indicatoren.
De procesgedreven methode identificeert de KPI’s op basis van de rollen, taken, verantwoordelijkheden en overdrachtsmomenten in het proces.
De datagedreven methode geeft je praktische handvatten om de zogenaamde ‘goudklompjes’ in jouw (big) data te vinden.
De 1 miljoen euro inzichten. Wat zijn het en hoe vind je die? Welke drie vuistregels hanteer je dan? Maar vooral, wat komt er bij kijken om de waarde van de 1 miljoen euro inzichten echt te verzilveren in jouw organisatie?
Het KPI-raamwerk. Met een lijstje KPI’s en 1 miljoen euro inzichten ben je er nog niet. Voor effectieve KPI-sturing is natuurlijk meer nodig. Denk dan aan de definities, het analyseren van KPI’s, datakwaliteit, enzovoorts. Je maakt kennis met het complete KPI-raamwerk.
Na een uitgebreide lunch in het restaurant start de middagsessie die in het teken staat van praktijkcases, datavisualisatie en continu verbeteren:
Praktijkcasus. In een groepje ga je KPI’s bepalen, die je vervolgens presenteert. Deelnemers geven elkaar feedback en feedforward. De docent begeleidt je hierin. Vervolgens ga je zelf KPI’s identificeren op basis van een concrete praktijkcase. De uitkomsten presenteer je aan de groep en de docent licht de best practices toe.
Eigen praktijkcases. Je gaat zelf of in groepjes aan de slag met KPI’s voor de eigen organisatie*.
Visualisatie van KPI’s. Je leert hoe je KPI’s kunt versterken met krachtige technieken voor datavisualisatie. Met welke psychologische effecten en cognitieve kaders dien je allemaal rekening te houden? Je krijgt praktische tips over kleurgebruik, vlakverdeling, huisstijl enzovoorts.
KPI’s en het proces van continue verbetering (PDCA). Je leert tijdens dit onderdeel KPI’s in te bedden in verbetercirkels. De docent benadrukt het belang van continu verbeteren. Bij succesvolle organisaties zit het continu verbeteren in hun DNA. Een KPI-traject zonder stevige PDCA-verankering is gedoemd te mislukken.
Evaluatie en afsluiting. Na deze intensieve workshop kun je bijna niet wachten om het geleerde direct toe te gaan passen in jouw organisatie.
* Alle deelnemers vragen we vooraf als huiswerk een of meerdere casussen in te brengen die betrekking hebben op de eigen organisatie. Als meerdere mensen uit dezelfde divisie of afdeling zijn aangemeld voor de workshop, kunnen zij uiteraard gezamenlijk een casus inbrengen en in groepsverband uitwerken.
Voor wie is deze KPI-training bedoeld?
Voor iedereen die betrokken is bij een KPI-traject biedt deze workshop waardevolle referentiepunten en nieuwe inzichten. Onze workshop wordt veel gevolgd door: bestuurders, managers, business controllers, financieel managers, verantwoordelijken voor managementinformatie, CIO’s, directieleden, business consultants en adviseurs. Wij stimuleren dat je met meerdere directe collega’s deelneemt. Dit vergroot het draagvlak voor de nieuwe inzichten vanaf de start.
Behaalde leerdoelen aan het eind van deze KPI-workshop
Soms sta je gewoon versteld wat je allemaal in 1 dag kunt leren, als je maar geconcentreerd, met de juiste mindset en de juiste docent aan de slag gaat. De volgende leerdoelen zijn realistisch en haalbaar:
Je kunt de kritieke succesfactoren van je organisatie benoemen
Je vindt, definieert en visualiseert KPI’s met 3 methoden
Je kunt de KPI-methode direct toepassen in je eigen situatie
Je kent 3 regels voor financieel waardevolle inzichten
Je herkent en vermijdt de vijf grootste valkuilen bij het gebruik van KPI’s.
Jij weet hoe je met KPI’s continu kan verbeteren en vernieuwen
Je bent in staat om een compleet KPI-raamwerk te bouwen
Je identificeert KPI’s via groepsfeedback in casussen
Tot slot heb je geleerd hoe je KPI’s kunt inbedden binnen PDCA-verbetercirkels
Kom nu uit je comfortzone
De incompany KPI-workshop die wij exclusief voor een bedrijf of instelling op maat organiseren is voor de deelnemers geen vrijblijvende zaak. De impact is groot. Van alle deelnemers wordt verwacht dat zij zaken voorbereiden, open kaart spelen, actief meedoen en uit hun comfortzone komen. Heb je inhoudelijke of organisatorische vragen over deze unieke workshop, neem nu vrijblijvend contact met ons op.
Over de docent
Wouter Huisman studeerde Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Groningen en is managementconsultant bij Passionned Group. Hij heeft jarenlange ervaring met KPI’s, sturing en managementdashboards. Hij is gepokt en gemazeld in KPI-management. Zijn fijnzinnige aanpak wordt geroemd en zijn workshop is doorspekt met tal van praktijkvoorbeelden. Als voormalig manager weet hij als geen ander waar organisatiesturing en prestatiemeting op stuk kunnen lopen.
Hannelie van Asselt | De Woonplaats | 21 december 2023
Door invoering van de KPI’s werden de prestaties op de verschillende onderdelen in één oogopslag helder en zijn er acties uitgezet om die te verbeteren. Zo konden we ons beleid aanpassen toen inzichtelijk werd dat parkeerplaatsen grote invloed hebben op het leegstandspercentage.