Krachtige Business Intelligence bij accountant PwC

Foto Rini van Ooijen MSc
Auteur: Rini van Ooijen MSc
Associate Partner Business Analytics
Inhoudsopgave

Een krachtig Business Intelligence systeem voor het accountants- en adviesbureau PricewaterhouseCoopers. Tot voor kort stuurde dit kantoor op basis van cijfers die verborgen lagen in verzamelingen spreadsheets, prachtige presentaties en allerlei downloads op met name financiële indicatoren. Maar PwC wilde niet alleen via de achteruitkijkspiegel sturen maar juist voorspellende BI ontwikkelen. Samen met de partners van PwC ontwikkelde Passionned Group een compleet BI-systeem dat de data uit vier systemen bij elkaar brengt en waarmee de processen eenvoudig kunnen worden geanalyseerd en geoptimaliseerd.

Ook vooruit kunnen kijken in het proces

Financiële indicatoren uit de huidige rapporten hebben slechts betrekking op een klein deel van het proces. En dat moest beter. “We moeten niet alleen omkijken, maar ook vooruit kunnen kijken in het proces. Dat was één van de belangrijkste doelstellingen om het Business Intelligence systeem te maken.” aldus Jan Maarten van der Meulen, partner bij Advisory en opdrachtgever.

Het ontdekken van de kritieke succesfactoren

Krachtige Business Intelligence bij accountant PwCBij PwC gaat het erom dat medewerkers en managers de essentie en de kritieke succesfactoren kunnen ontdekken van de Advisory business. We hebben dan met elkaar samenhangende informatie nodig van het totale proces. Alleen zo kan integraal management en integrale planning op een hoger niveau gebracht worden.

Business Intelligence brengt vier systemen samen

In het gerealiseerde business intelligence systeem komen gegevens uit vier verschillende systemen samen:

  1. Het CRM systeem met prospects, klanten en opportunities.
  2. Het planningssysteem waar medewerkers zichzelf kunnen inplannen op opdrachten.
  3. Het HR systeem met allerlei gegevens van medewerkers.
  4. En het financiële systeem met de contractenadministratie, de geboekte uren, de opbrengsten en de kosten.

Data gelijkschakelen, rangschikken en presenteren

Deze gegevens zijn zodanig gelijkgeschakeld, gerangschikt en gepresenteerd dat partners, managers en medewerkers snel een compleet en betrouwbaar inzicht krijgen in:

  • de stand van de opportunities en proposals;
  • de impact daarvan op de planning;
  • de sales funnel (wat moeten we nog realiseren volgens target en wat zit er in de pipeline);
  • de geplande versus de gerealiseerde productiviteit;
  • financiële informatie zoals omzet, gemiddelde tarieven en winstgevendheid.

Leegloop verminderen en tegelijkertijd de marge op peil houden

Jos Bucx is informatiemanager bij PricewaterhouseCoopers:

Door die stuurinformatie op slimme wijze te combineren, kunnen we de proposalscore en bezetting verbeteren, leegloop verminderen, terwijl tegelijkertijd de marge op peil kan worden gehouden

Belangrijke voorwaarde voor prestatieverbetering is wel dat men de stuurinformatie daadwerkelijk gebruikt voor analyse en actie, en de ontwikkeling van de organisatie.

Het is allemaal snel en soepel verlopen

De verankering daarvan in de organisatie zal de nodige tijd en aandacht vereisen. De opdrachtgever over het gerealiseerde business intelligence systeem:

Het ziet er mooi uit en ik ben tevreden met het resultaat. Het is allemaal snel en soepel verlopen

aldus Jan Maarten van der Meulen. Inmiddels zijn ook andere Lines of Services aangehaakt op het Business Intelligence systeem.

Heb je ook interesse in onze business intelligence-aanpak?

Passionned Group heeft PricewaterhouseCoopers begeleid bij het traject in de rol van projectmanager en adviseur. Voor meer informatie kun je vrijblijvend contact met een van onze consultants of associate partners opnemen.

Bekijk het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Productafbeelding van het PDCA-handboek 'Datacratisch werken'

Deze organisaties gingen je voor

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met Business Intelligence & datagedreven werken of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Foto Daan van Beek - Managing DirectorDAAN VAN BEEK MScManaging Director

Neem contact met mij op

Fact sheet

___
klanten geholpen
___
trainingen & workshops
___
mensen opgeleid
8,9
klanttevredenheid
___
consultants & docenten
20
jaar ervaring