In 5 stappen naar een strategie gefocuste intelligente organisatie
De adviseurs en interim-managers van Passionned Group helpen je in 5 duidelijke stappen naar de eindbestemming: een op strategie gefocuste intelligente organisatie. Allereerst ga je de strategie vertalen in operationele termen zodat de wolligheid of abstractheid verdwijnt. En dan richten we de organisatie in op de strategie (en niet andersom), en we maken die strategie levend zodat iedereen elke dag er aan kan bijdragen. Zo maken we van strategie een dagelijks proces. Deze totale transitie vereist natuurlijk sterk en effectief leiderschap.
Figuur 1: Met de klok mee: de 5 stappen om je strategische doelstellingen sneller te realiseren.
1. Vertaal je strategie in operationele termen
De visie en strategie van een organisatie moet je zo vertalen dat elke medewerker weet hoe hij of zij er naar moet handelen. Dit vraagt om een nieuw performance management raamwerk. Je gaat de strategische doelen verankeren in het dagelijkse werk.
De strategische doelen kun je eenvoudig invullen met behulp van een strategiekaart en de balanced scorecard. Hiermee dwingt het management zichzelf om de visie in een voor ieder begrijpelijke termen uit te drukken. Bovendien kunnen organisaties hiermee hun middelen en mogelijkheden combineren om waarde voor specifieke klanten of groepen klanten te creëren.
Commerciële organisaties zouden de nadruk moeten verleggen van het meten van resultaten naar het meten van processen, hun input en de bijbehorende kritieke factoren. Bij publieke organisaties zou dit moeten verschuiven van het meten van input naar het meten van significante resultaten voor klanten en andere stakeholders.
Het boek 'De wendbare organisatie' Het boek 'De wendbare organisatie' (al meer dan 5.000 exemplaren verkocht) is een geschikt boek voor directies en managers die strategische keuzen maken en strategische doelstellingen najagen. De kwaliteit van het management bepaalt of de organisatie zal overleven. De omgeving verandert snel en wordt complexer. Dan moet je vaker het roer kunnen omgooien.
2. Richt je organisatie in op jouw strategie en niet andersom
Het uiteindelijke doel van iedere organisatie is het creëren van synergie. Om de organisatorische prestaties meer dan de som van zijn delen te laten zijn, verbind en integreer je de individuele strategieën met elkaar.
Organisaties zijn traditioneel opgebouwd rond verschillende functies. Elke functie heeft zijn eigen kennis en specialiteit. De meeste organisaties ondervinden echter veel problemen bij de coördinatie van de verschillende functies. Dit resulteert in functionele silo’s. Die vormen dikwijls een behoorlijke barrière voor de uitvoering van de strategie.
Op strategie gefocuste organisaties zijn in staat om door de barrières heen te breken die tussen de verschillende functies bestaan. De strategische thema’s en de prioriteiten krijgen focus door middel van een strategiekaart. De organisatorische eenheden krijgen hiermee een consistente richting en set van prioriteiten. Dat zorgt ervoor dat het geheel groter is dan de som der delen.
3. Maak de strategie tot ieders dagelijkse werk
Als een nieuwe strategie is vastgesteld kan het topmanagement die niet alleen uitvoeren. Dit vereist een actieve bijdrage van iedereen binnen je organisatie. Strategie gefocuste organisaties zorgen ervoor dat alle werknemers de strategie volledig begrijpen. En dat ze hun dagelijks werk kunnen uitvoeren op een manier die bijdraagt aan het succes van de strategie.
Dit komt dus neer op goede communicatie, samenwerken en de juiste indicatoren monitoren en delen met business intelligence. Concrete maatstaven en doelstellingen maken het makkelijker om op te focussen. Zo identificeer je ook de belangrijkste prioriteiten en kun je er mee aan de slag gaan.
4. Maak je strategie tot een dagelijks doorlopend proces
Binnen veel organisaties is management gebaseerd op budgetten en werkplannen. Strategie gefocuste organisaties gebruiken een proces om de strategie te managen. De financiële budgetten, de maandelijkse reviews en de strategie zien ze als een doorlopend proces.
Nieuwe ideeën en leren binnen een organisatie ontstaan dagelijks. In plaats van ’te wachten’ op de nieuwe budgetcyclus gaan ze prioriteiten en scorecards en KPI’s direct bijstellen naar de werkelijkheid. Dit doen ze onder andere op basis van analyse en dialoog over de cijfers.
Het monitoren van de uitvoering is hierin dus heel belangrijk. De kern ervan is om de acties te identificeren om de doelstellingen te kunnen halen. Bekijk hier de 7 belangrijkste kenmerken van onvervalste KPI’s.
De opleiding Performance Management & KPI's Leer hoe je de prestaties van je organisatie kunt meten en verbeteren. Inhoud: principes van performance management, dashboards, strategy mapping, balanced scorecard (KPI's) en implementatie. Het pad naar succesvolle verandering en duurzame prestatieverbetering.
5. Mobiliseer de verandering door sterk leiderschap
De belangrijkste voorwaarde om je strategie succesvol te kunnen implementeren, is actieve betrokkenheid van het management gecombineerd met sterk leiderschap. Een nieuwe strategie vereist veranderingen in elk deel van de organisatie en teamwork om deze veranderingen te coördineren en te implementeren.
De eerste taak van het management is daarom om de medewerkers te overtuigen van de noodzaak tot verandering. Als ze de strategie maar helder communiceren is het daarna zaak de traditionele overlegstructuren, die veelal gebaseerd zijn op macht, los te laten. Deze kun je bijvoorbeeld vervangen door strategieteams als onderdeel van een open communicatie.
In een open communicatie zullen de beste ideeën naar voren komen. Medewerkers vinden hun ondernemingszin weer terug. Het zal ze stimuleren om het beste voor henzelf, en daarmee ook voor de belangen van de organisatie, te realiseren.
Verwante artikelen
- Hoe formuleer je je strategische doelen SMART?
- Hoe bepaal je de echte, onvervalste KPI’s van je doelen?
- Visualeer je strategische doelstellingen met een strategiekaart
- Opleiding Business Performance Management & KPI’s
- Hoe motiveer je als management je medewerkers?
- Onderzoeksartikel: kwaliteit en performance vanuit een strategisch perspectief
Robuustere strategie-ontwikkeling met Data Analytics
Business Intelligence & Data Analytics stimuleert organisaties om het strategisch management nog beter en robuuster te ontwikkelen. Dit gebeurt onder meer doordat zij de feitelijke werking en prestaties van de organisatie in relatie tot de omgeving in kaart brengen. Enerzijds doordat managers en kenniswerkers sneller en beter kunnen beslissen door BI en minder tijd kwijt zijn aan het verzamelen van data. Anderzijds doordat allerlei verbanden met BI aan het licht kunnen komen wanneer extra databronnen worden toegevoegd: enterprise BI. Zodoende krijgt de organisatie meer tijd en ruimte om zich bezig te houden met de strategie, missie en doelstellingen en kan zij deze vaak veel explicieter en doelgerichter formuleren en managen.
Met Business Intelligence breng je lijn in de strategische initiatieven
In de praktijk zien we dat toepassing van Business Intelligence een belangrijke rol speelt bij het uitdragen van de visie en het strategisch beleid van een organisatie, het communiceren en koppelen van strategische doelen met meetwaarden, het budgetteringsproces en het in lijn brengen van strategische initiatieven. Ook stelt Business Intelligence organisaties in staat om terugkoppeling te verkrijgen of hun strategie werkt (Kaplan en Norton, 1998). We gebruiken daar veelal KPI-dashboards voor. Het testen van de strategie van een organisatie en het zichtbaar maken van allerlei verbanden is misschien wel de belangrijkste bijdrage die Business Intelligence kan leveren. Zie ook één versie van de waarheid.
Met BI & Analytics werk je van hoog tot laag aan de missie
Daartoe is het nodig dat medewerkers van hoog tot laag, en in samenhang, kunnen werken aan het vervullen van de missie van de organisatie door het bedenken en uitvoeren van diverse strategieën. Business intelligence betrekt medewerkers bij de gang van zaken binnen een organisatie. Door specifieke informatie en kennis te delen, zullen medewerkers sneller meegaan in veranderingsprocessen die moeten leiden tot verbetering. Zij zijn meer betrokken bij het wel en wee van de onderneming.
Betrokkenheid een zeer belangrijke succesfactor
Kahaner (1996) schrijft in zijn artikel over Business Intelligence klassiekers dat persoonlijke betrokkenheid van medewerkers bij Business Intelligence een belangrijke succesfactor is. Kaplan en Norton benadrukken op hun beurt dat het van het grootste belang is dat financiële en niet-financiële informatie deel moet uitmaken van informatiesystemen die door medewerkers van elk niveau in de organisatie worden gebruikt (Kaplan en Norton, 1998).
Met BI & Analytics vertaal je je strategie sneller in actie
De strategie van een organisatie kan dan sneller worden vertaald in actie, die plaatsvindt op de werkvloer. Medewerkers weten dan waar de organisatie voor staat, wat haar missie is en wat de belangrijkste doelstellingen zijn. Maar ook hoe deze verband houden met de doelstellingen van de afdeling en iemands persoonlijke doelstellingen. Een strategie bedenken is niet zo heel moeilijk, deze zien uit te voeren wel (Meijers, 2002). De specialisten van de Passionned Group hebben tientallen jaren ervaring in het begeleiden van organisaties om hun strategische doelstellingen te bereiken. Met ons bewezen succesvolle concept slagen onze klanten er daadwerkelijk in veel effectiever te zijn en hun doelstellingen en strategieën in te vullen.
Direct aan de slag met je strategische doelen?
Wil je liever niet zelf experimenteren? Laat je door de specialisten van de Passionned Group begeleiden op jouw weg naar succes en bereik je strategische doelstellingen sneller dan gisteren en met meer power dan de concurrentie. Wij helpen je graag om een robuuste, datagedreven en wendbare organisatie te realiseren.