Big Data vervangt traditionele KPI’s
Grote hoeveelheden data geven niet per definitie meer of beter inzicht. Ook met Big Data is het van belang om te zorgen dat de daaruit gegenereerde informatie accuraat en veelzeggend is. Om gevestigde KPI’s te kunnen vervangen door Big Data is creativiteit en “omdenken” nodig, zoals ook blijkt uit het volgende praktijkvoorbeeld.
Voorbeeld: oliemaatschappij met 1.000 pompen
Een bekende oliemaatschappij heeft duizenden pompen op de zeebodem staan die dagelijks enorme hoeveelheden olie oppompen. Wanneer een pomp onverwacht stuk gaat, kost dit de oliemaatschappij bijna vijf dagen om die te repareren. Door slechte weersomstandigheden duurt dit soms nog wel veel langer. De oliemaatschappij besloot om voortaan de pompen te voorzien van diverse soorten sensoren die een continue stroom van Big Data opleveren.
Stroom data toont onregelmatigheden
Onregelmatigheden in die stroom data gaven een indicatie dat een bepaald cruciaal onderdeel stuk dreigde te gaan, waardoor de pomp dreigde uit te vallen. De engineers monitoren de data voortaan real-time en analyseren die. Bij onregelmatigheden ondernemen ze direct actie, tenminste als het weer dat toelaat. Het onderdeel in de pomp wordt tegenwoordig preventief vervangen, waardoor de uitval van de pomp (KPI) wordt beperkt tot maximaal twee dagen, vooralsnog het hoogst haalbare.
Reductie van 5 naar 2 dagen
De reductie van vijf naar twee dagen betekent een gigantische winst voor de oliemaatschappij. De oude vertrouwde KPI “uitval” verdween na verloop van tijd zelfs van het managementdashboard, omdat de uitval “volledig” onder controle was. Gericht preventief onderhoud gestuurd door een Big Data-bron maakte die KPI overbodig.
Zijn KPI’s daarmee volstrekt overbodig?
Je hebt waarschijnlijk veel tijd geïnvesteerd om de juiste KPI’s te benoemen, om nog maar te zwijgen over de soms verhitte discussies die je moest voeren over definities en normen. Zijn die zorgvuldig geformuleerde KPI’s dan opeens overbodig en nutteloos geworden met de komst van Big Data? Moeten we KPI’s helemaal overboord gooien?
Nee, want ten eerste nodigen de geïmplementeerde KPI’s uit om met elkaar na te denken en te discussiëren over de vraag hoe je de score van een KPI richting de 100% (of 0%) kan “duwen”, mede door de inzet van Big Data. Gooi het kind dus niet met het badwater weg. Bovendien, wanneer een goede Big Data-bron een ingevoerde KPI vervangt, dan wordt eerder in het proces gemeten en niet achteraf, maar vooraf. Het KPI-venster verschuift naar voren, nu onder druk van Big Data.
Figuur 1: Het KPI-venster verschuift onder druk van Big Data naar voren
Gaat er al een belletje bij je rinkelen? Dat zou wel moeten, want dit is een bekend fenomeen. Daar waar organisaties zich vroeger vrijwel alleen druk maakten om financiële resultaten (einde van het proces) gaan slimme bedrijven eerder in het proces meten. Ze concentreren zich op de zaken die echt kritiek zijn voor het realiseren van hoge winsten en tevreden klanten. De kritieke prestatie indicator (KPI) heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen. Maar met de komst van Big Data krijgen KPI’s een ander gezicht, omdat het venster verschuift. En bij een ander gezicht hoort ook een andere naam.
De SMART KPI Gids De SMART KPI-bepaler is een uitgebreide en praktijkgerichte methodiek om tot een juiste set KPI's te komen voor jouw organisatie. Deze unieke handleiding voor prestatiemanagement helpt je in 6 stappen om KPI's te identificeren, definiëren, laden, visualiseren, normeren en operationaliseren. Ook de mogelijk relevante (big) data komt aan bod zodat ook jij het KPI-venster kunt gaan verschuiven.
Beweeg van financial control naar business control
De hierboven beschreven trend valt samen met de beweging die nu gaande is en waarbij financial control wordt omgezet in business control. Organisaties beseffen meer en meer dat ze hun ondernemersruimte niet dicht moeten timmeren met financiële kengetallen. Je kunt organisaties op die manier “stuk” managen.
De moderne controller zal daarom meer en meer zijn invloed aanwenden om eerder in het proces metingen te verrichten en daarmee ook meer sparringpartner worden van business operations. Zonder uiteraard de controle te verliezen, want die functie blijft te allen tijde staan als een huis. De vorm van control verandert, maar niet de essentie.
Van reactief naar proactief: nieuwe businessmodellen
Door steeds maar weer het KPI-venster verder naar voren te halen ontstaan nieuwe businessmodellen en andere nuances. Soms met verstrekkende gevolgen voor de organisatie en de taakstelling. Hoewel de brandweer nog steeds het aantal branden meet (traditionele KPI), zijn diverse korpsen bezig het KPI-venster drastisch te verleggen.
Zo wist de Brandweer Amsterdam-Amstelland op basis van open (big) data-bronnen te voorspellen waar de kans op het uitbreken van een bepaald type brand het grootst is. De brandweerlieden gaan nu met de iPad op pad om inwoners gerichte voorlichting te geven en bellen aan op specifieke adressen waarderen voorlichting het verschil kan maken. Het is een kanteling van de organisatie die er écht toe doet en het verklaart waarom de brandweerlieden in 2013 zijn uitgeroepen tot grote winnaar van de verkiezing van de Slimste organisatie van Nederland.
Conclusie: blijf niet zweren bij oude, vertrouwde KPI’s
Controllers die blijven zweren bij hun oude vertrouwde KPI’s en zich niet verdiepen in de mogelijkheden van Big Data zullen de boot missen of hun eigen boot zal kapseizen. Kortom: het competitief voordeel en de maatschappelijke relevantie van organisaties zullen steeds vaker worden bepaald door het slim toepassen van relevante (big) data.
Wil je ook een datagedreven organisatie?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak voor een oriënterend gesprek met een van onze big data consultants of managers. Wij helpen je graag verder op weg met het ontwikkelen van een visie op big data.
Reacties op dit artikel
Mooie uiteenzetting over de wijze waarop je met Big Data meer toegevoegde kan bereiken. Waardevolle beschrijving van het ‘KPI-venster’ door de inzet van Big Data. Je verkrijgt hierdoor andere KPI’s en oude KPI’s zullen daardoor verdwijnen of minder relevant worden.